Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței pe data 31.03.2022 a efectuat o vizită de consultanță la Centrul de Excelență în Economie și Finanțe din Chișinău - o instituţie de învăţământ profesional postsecundar, care pune accent deosebit atât pe pregătirea de specialitate cât și pe studierea TIC şi a limbilor străine aplicate în domeniu. Vizita de consultanță s-a desfășurat în contextul marcării la 15 martie a Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor. În cadrul vizitei au primit consultanță de specialitate în domeniul protecției consumatorilor 3 cadre didactice și 46 de studenți.
Subiectul vizitei a fost: ,,Comerțul electronic și serviciile financiare digitalizate: respectarea drepturilor consumatorilor,,.În Republica Moldova acest domeniu de activitate este reglementat de Legea nr. 282/2004 privind comerțul electronic. Acest segment este în continuă dezvoltare, datorită creșterii cererii și ofertei de servicii prin intermediul platformelor on-line.
Inspectorii delegați de către APCSP au informat studenții despre principiile de bază ale comerțului electronic, noțiunea de concept al magazinului on-line, legislația aplicabilă acestui domeniu, platforma magazinului on-line, licențe și autorizații pentru practicarea activității de întreprinzător regimul contractelor de vânzare-cumpărare a produselor/prestare a serviciilor și clauzele în raport cu consumatorii, informații precontractuale, fiscabilitate și contabilitate, obligațiile agenților economici în raport cu consumatorii și protecția datelor cu caracter personal.
S-a discutat și despre cum au îmbunătățit finanțele prin mecanisme digitale viețile consumatorilor.
- Serviciile bazate pe tehnologii pot oferi consumatorilor oferte personalizate;
- Platformele de plată centrate pe consumatori, le permit acestora să realizeze tranzacții în siguranță, fără costuri sau taxe ascunse;
- Aplicațiile bancare axate pe consumatori avertizează consumatorii cu privire la potențialele fraude sau escrocherii;
– Servicii financiare digitalizate de încredere oferă consumatorilor aflați în zone defavorizate, posibilitatea de a avea acces pentru prima dată la un cont bancar, conferindu-le independență financiară.
Crearea consumatorului simplu a unei zone de disconfort majore, a unei zone de informații clare, credibile, face ca problematica „Servicii financiare digitalizate de încredere” să devină o necesitate stringentă pentru consumatorul acestui secol si al anului 2022. Așa că, educarea, informarea, accesul la terminologie, la mecanismele de alegere, de înțelegere și de traducere într-un limbaj accesibil a tot ceea ce înseamnă „Servicii financiare digitalizate de încredere” devin priorități ale mișcării de protecția a consumatorilor la nivel global, pentru că doar împreună și uniți, consumatorii din toate țările pot avea o șansă de a se opune mecanismelor și celor care încearcă ca pe la spatele nostru, al fiecăruia să obțină profituri nejustificate.