Mulți dintre noi se întîlnesc zilnic cu situații în care le sunt încălcate drepturile în calitate de consumatori, însă datorită existenței unor stereotipuri, ei devin rezervați cînd merge vorba de a și le apăra. Cum ar trebui să acţioneze consumatorul în aceste cazuri? APC vine să spargă stereotipurile consumatorilor prin enunțarea a cîtorva situaţii frecvent întâlnite.
· „Nu am bonul de cumpărare, deci nu pot face nimic." - INCORECT
Poate fi de folos dacă este dovada locului (de exemplu: adresa indicată în bonul de plată sau bonul fiscal,
· „Afişul spune ca nu se returnează contravaloarea produsului, deci nu pot face nimic pentru dumneavoastră." - INCORECT
Aceste afişe sunt ilegale și ele nu pot afecta drepturile pe care le are consumatorul.
· „Nu există nimic defect la aparatul electric pe care l-aţi adus înapoi, nu vă pot returna contravaloarea doar pentru ca v-aţi răzgândit." - CORECT
Drepturile consumatorului acoperă numai defecţiunile şi lipsa descrierii bunurilor. Dacă consumatorul returnează un bun funcționabil doar pentru că s-a răzgândit, agentul economic poate schimba consumatorului aparatul doar dacă doreşte.
· „Bunurile aflate în perioada de garanţie sunt defecte, dar nu vi le pot repara şi nici nu am cu ce să vi le înlocuiesc, deci va trebui să vă alegeţi altceva." - INCORECT
Consumatorul are dreptul la reparaţie, înlocuire gratuită, reducerea preţului sau restituirea banilor în cazul bunurilor defecte în cadrul perioadei de garanţie.
· „L-am înlocuit o dată, deci nu mai am nicio altă responsabilitate." - INCORECT
Agentul economic are aceleaşi obligaţii pentru bunurile/serviciile care au fost înlocuite ca şi pentru cele iniţial cumpărate, adică acesta trebuie să corespundă pentru calitatea lor.
· „Problema a apărut datorită unei utilizări necorespunzătoare. Va trebui să plătiţi reparaţia" - CORECT
Utilizarea incorectă sau defecţiunile cauzate din vina consumatorului nu sunt considerate defecte. Agentul economic nu este răspunzător în acest caz.
· „Aţi venit prea târziu. Trebuia să faceţi reclamaţia în termen de 14 zile." - INCORECT
Puteţi face reclamaţie de îndată ce ați descoperit defecţiunea, în cadrul termenului de garanţie.
· „Termenul de garanţie a trecut, deci trebuie să plătiţi reparaţia." - INCORECT
Dacă bunurile nu pot fi utilizate în conformitate cu scopul propus, din cauza unor vicii ascunse care devin vizibile în perioada medie de utilizare, atunci agentul economic trebuie să plătească reparaţia acestora.
· „Le voi trimite înapoi la producător să verifice unde este defecţiunea." - CORECT
Dacă nu puteţi dovedi care este defecţiunea, acesta este un răspuns rezonabil al agentului economic.
· „Acestea sunt bunuri ieftinite, deci nu le puteţi aduce înapoi." - INCORECT
Drepturile consumatorului se aplică și în cazul bunurilor aflate în perioada de reducere a prețurilor.
· „Bunurile sunt second-hand, deci nu avem nici o responsabilitate." - INCORECT
Bunurile second-hand trebuie să fie sigure şi în condiţii rezonabile pentru vechimea şi preţul plătit pentru ele.
· „Remedierea poate dura o lună, deoarece piesele de schimb se importă." - CORECT
Atâta timp cât agentul economic fixează o perioadă rezonabilă de timp pentru bunul consumatorului şi fără inconveniente semnificative, acesta poate accepta această întârziere.
· „Bunurile sunt falsificate, dar nu am ştiut, deci nu vă pot returna contravaloarea lor." - INCORECT
Agenţii economici au ca obligaţie să nu comercializeze produse falsificate sau contrafăcute.
Dacă ați depistat produse de calitate necoresponzătoare și vi s-a refuzat restituirea pagubei, sesizați Agenția pentru Protecția Consumatorilor despre încălcările admise la numărul de telefon - 022 74-14-64 și 0 800 280 28 (apel gratuit din raioanele țării).
Deasemenea, puteți depune o reclamație la sediul APC din mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri,78, birou 101 sau pe adresa de email: consumator@apc.gov.md