DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Corect vs Incorect?
Corect vs Incorect?
25 August | 2014
Corect vs Incorect?
eye
1640

Mulți dintre noi se întîlnesc zilnic cu situații în care le sunt încălcate drepturile în calitate de consumatori, însă datorită existenței unor stereotipuri, ei devin rezervați cînd merge vorba de a și le apăra. Cum ar trebui să acţioneze consumatorul în aceste cazuri? APC vine să spargă stereotipurile consumatorilor prin enunțarea a cîtorva situaţii frecvent întâlnite.

· „Nu am bonul de cumpărare, deci nu pot face nimic." - INCORECT

Poate fi de folos dacă este dovada locului (de exemplu: adresa indicată în bonul de plată sau bonul fiscal,

· „Afişul spune ca nu se returnează contravaloarea produsului, deci nu pot face nimic pentru dumneavoastră." - INCORECT

Aceste afişe sunt ilegale și ele nu pot afecta drepturile pe care le are consumatorul.

· „Nu există nimic defect la aparatul electric pe care l-aţi adus înapoi, nu vă pot returna contravaloarea doar pentru ca v-aţi răzgândit." - CORECT

Drepturile consumatorului acoperă numai defecţiunile şi lipsa descrierii bunurilor. Dacă consumatorul returnează un bun funcționabil doar pentru că s-a răzgândit, agentul economic poate schimba consumatorului aparatul doar dacă doreşte.

· „Bunurile aflate în perioada de garanţie sunt defecte, dar nu vi le pot repara şi nici nu am cu ce să vi le înlocuiesc, deci va trebui să vă alegeţi altceva." - INCORECT

Consumatorul are dreptul la reparaţie, înlocuire gratuită, reducerea preţului sau restituirea banilor în cazul bunurilor defecte în cadrul perioadei de garanţie.

· „L-am înlocuit o dată, deci nu mai am nicio altă responsabilitate." - INCORECT

Agentul economic are aceleaşi obligaţii pentru bunurile/serviciile care au fost înlocuite ca şi pentru cele iniţial cumpărate, adică acesta trebuie să corespundă pentru calitatea lor.

· „Problema a apărut datorită unei utilizări necorespunzătoare. Va trebui să plătiţi reparaţia" - CORECT

Utilizarea incorectă sau defecţiunile cauzate din vina consumatorului nu sunt considerate defecte. Agentul economic nu este răspunzător în acest caz.

· „Aţi venit prea târziu. Trebuia să faceţi reclamaţia în termen de 14 zile." - INCORECT

Puteţi face reclamaţie de îndată ce ați descoperit defecţiunea, în cadrul termenului de garanţie.

· „Termenul de garanţie a trecut, deci trebuie să plătiţi reparaţia." - INCORECT

Dacă bunurile nu pot fi utilizate în conformitate cu scopul propus, din cauza unor vicii ascunse care devin vizibile în perioada medie de utilizare, atunci agentul economic trebuie să plătească reparaţia acestora.

· „Le voi trimite înapoi la producător să verifice unde este defecţiunea." - CORECT

Dacă nu puteţi dovedi care este defecţiunea, acesta este un răspuns rezonabil al agentului economic.

· „Acestea sunt bunuri ieftinite, deci nu le puteţi aduce înapoi." - INCORECT

Drepturile consumatorului se aplică și în cazul bunurilor aflate în perioada de reducere a prețurilor.

· „Bunurile sunt second-hand, deci nu avem nici o responsabilitate." - INCORECT

Bunurile second-hand trebuie să fie sigure şi în condiţii rezonabile pentru vechimea şi preţul plătit pentru ele.

· „Remedierea poate dura o lună, deoarece piesele de schimb se importă." - CORECT

Atâta timp cât agentul economic fixează o perioadă rezonabilă de timp pentru bunul consumatorului şi fără inconveniente semnificative, acesta poate accepta această întârziere.

· „Bunurile sunt falsificate, dar nu am ştiut, deci nu vă pot returna contravaloarea lor." - INCORECT

Agenţii economici au ca obligaţie să nu comercializeze produse falsificate sau contrafăcute.

Dacă ați depistat produse de calitate necoresponzătoare și vi s-a refuzat restituirea pagubei, sesizați Agenția pentru Protecția Consumatorilor despre încălcările admise la numărul de telefon - 022 74-14-64 și 0 800 280 28 (apel gratuit din raioanele țării).

Deasemenea, puteți depune o reclamație la sediul APC din mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri,78, birou 101 sau pe adresa de email: consumator@apc.gov.md

01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...