DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Главная Новости Comunicate de presă Rezultatle controalelor privind utilizarea practicilor comerciale incorecte. Recomandări
Rezultatle controalelor privind utilizarea practicilor comerciale incorecte. Recomandări
23 Январь | 2013
Rezultatle controalelor privind utilizarea practicilor comerciale incorecte. Recomandări
eye
1355

În 2011 în legislația națională a fost transpusă Directiva 2005/29/CE din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale prin Legea Nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor.

Prezenta lege defineşte practicile comerciale incorecte interzise în Republica Moldova.

Practicile comerciale incorecte sunt practici care:

  • nu respectă principiile diligenţei profesionale;
  • pot influenţa deciziile comerciale ale consumatorilor.

Pe parcusul anului 2012 Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor a examinat un şir de petiţii parvenite din partea consumatorilor, unde se invoca utilizarea de către agenţii economici a practicilor comerciale incorecte.

Urmare controalelor de stat efectuate de inspectorii APC, s-au depistat încălcări privind utilizarea practicilor comerciale incorecte la 19 agenţi economici.

Printre practicile comerciale incorecte predomină practicile ce ţin de publicitatea înşelătoare, considerată astfel în cazul în care conţine informaţii false sau poate induce în eroare consumatorul,determinîndu-l să ia o decizie de tranzacţionare pe care nu ar fi luat-o în altă situaţie, cu privire la principalele caracteristici ale produsului, cum ar fi:

  • preţul sau modalitatea de calcul al preţului ori existenţa unui avantaj specific în ceea ce priveşte preţul;
  • disponibilitatea, avantajele, eventualele riscuri previzibile, fabricarea, compoziţia, accesoriile, asistenţa acordată după vînzare şi soluţionarea reclamaţiilor, modul şi data fabricării sau prestării, livrarea, capacitatea de a corespunde scopului, utilizarea, cantitatea, termenul de valabilitate, specificaţiile, originea geografică sau comercială, rezultatele care se pot obţine din utilizare, etc.

Astfel, unii agenţi economici plasau anunţuri în mass-media privind preţul unui produs de o calitate anumită, dar în realitate preţul se reflecta asupra altor produse de o calitate mai joasă şi care nu se regăseau în textul publicitar.

De asemenea, comercianţii recurg la publicitatea comparativă, creînd o confuzie cu un alt produs, cu o altă marcă, cu numele sau cu alte semne distinctive ale unui concurent.

Tot în materialele publicitare comercianţii afirmau fals că, un produs va fi disponibil doar pentru o perioadă foarte limitată de timp sau că va fi disponibil doar în anumite condiţii, pentru o perioadă foarte limitată, în scopul obţinerii unei decizii imediate şi lipsirii consumatorilor de alte posibilităţi sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere în cunoştinţă de cauză.

Inspectorii APC au eliberat agenților economici 19 prescripţii de înlăturare a neconformităţilor admise, dar şi prescripţia de interzicere a comercializării pentru 4 loturi de produse neconforme.

Ce este o practică înşelătoare?

O practică comercială este înşelătoare în cazul în care conţine informaţii false, mincinoase sau dacă aceste informaţii, chiar dacă sunt corecte în fapt, pot induce consumatorul în eroare. Aceste informaţii sunt cele care privesc în special:

  • existenţa sau natura produsului;
  • principalele caracteristici ale produsului (cum ar fi disponibilitatea, compoziţia, data fabricaţiei, originea geografică, rezultatele aşteptate în urma utilizării etc.);
  • preţul, angajamentele comerciantului, procesul de vânzare;
  • necesitatea unui serviciu sau a unei reparaţii;
  • comerciantul (identitatea, calificările, statutul, codul de conduită ale acestuia etc.).

În plus, legea interzice activităţile de marketing şi de publicitate a produselor care creează o confuzie cu un alt produs sau cu o marcă a unui concurent.

În cele din urmă, toate informaţiile necesare consumatorului trebuie să fie furnizate acestuia în mod clar şi inteligibil, în momentul corespunzător, pentru a-i permite acestuia să ia o decizie correctă. În caz contrar, este vorba despre o practică înşelătoare prin omisiune.

Ce este o practiciă comercială agresivă

O practică comercială este considerată ca fiind agresivă dacă, limitează sau este susceptibilă să limiteze considerabil libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului în privinţa produsului prin hărţuire, constrîngere, inclusiv prin utilizarea forţei fizice sau prin influenţă nejustificată, şi, prin urmare, practica dată îl determină pe consumator să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.

Astfel, trebuie luate în considerare mai multe elemente pentru stabilirea sancţiunilor:

  • natura şi durata practicii agresive;
  • eventuala folosire de limbaj şi comportament ameninţător;
  • exploatarea unei circumstanţe particulare care afectează consumatorul cu scopul de a influenţa decizia acestuia;
  • condiţiile necontractuale impuse consumatorului când acesta doreşte să-şi exercite drepturile contractuale.

„Cine mă poate ajuta dacă cred că am fost înşelat?"

1 pas:

Adresați reclamția Dvs comerciantului care v-a lezat drepturile pentru remediere. Vînzătorul/Prestatorul este obligat prin lege să examineze și să soluționeze reclamația Dvs în termen de 14 zile.

2 pas:

Dacă vînzătorul/prestatorul refuză remedierea sau Dvs nu sunteți de acord cu rezultatele examinării reclamației, adresați-vă Agenției pentru Protecția Consumatorilor, sau, conform procedurii civile, direct în instanța de judecată anexînd copia reclamației și răspunsul primit de la agentul economic.

În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (mun. Chişinău, str. Alba Iulia 75, bloc. G, et. 8 bir.701, sau ), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie - 0 22 74-14-64

Mai multe detalii despre practicile comerciale incorecte

01 Ноябрь | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Октября | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Октября | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...