Astăzi, 11 martie 2014, Ministerul Economiei și Agenția pentru Protecția Consumatorilor au organizat masa rotundă dedicată Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor (ZMDC), ce este marcată anual la 15 martie.
Anul acesta, conform calendarului realizat de Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori - Consumers International, genericul ZMDC este "Drepturile consumatorilor în era comunicațiilor mobile" (Fix your phones rights) și reflectă subiectul de maxim interes pentru consumatorii din întreaga lume pentru perioada anului 2013.
Pe lîngă reprezentanții Ministerului Economiei și Agenției pentru Protecția Consumatorilor, la eveniment au mai participat reprezentanți ai Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicației, ANRCETI, Î.S. Centrul Național pentru Frecvențe Radio, dar și a mediului de afaceri și asociaților obștești.
Evenimentul a fost moderat de Șeful Direcției Supravegherea Pieței și Securitate Industrială din cadrul Ministerului Economiei, Dl Anatolie SILITRARI, care a ținut să felicite pe cei prezenți cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, menționînd că indiferent de activitatea și statutul fiecăruia, cu toții suntem consumatori și astfel, prin deciziile pe care le luăm atunci cînd achiziționăm produse și servicii, jucăm un rol foarte important în economia țării.
Contracte transparente, clare, complete și inteligibile pentru toți consumatorii, acordarea serviciilor promise, factuarea transparentă și corectă, protecția datelor cu caracter personal ale consumatorilor, soluționarea plîngerilor consumatorilor – sunt, conform relatărilor Directorului Agenției pentru Protecția Consumatorilor, Dl Alexandru CUZIMUC, unele din cele mai importante drepturi ale consumatorilor de servicii de comunicații mobile și pe care furnizorii trebuie să le asigure și să le îmbunătățească mereu. În cadrul prezentării sale, Dl Alexandru CUZIMUC, a menționat despre cele mai mari provocari ale consumatorilor în era comunicațiilor mobile, venind cu recomandări pentru evitarea practicilor ce pot prejudicia interesele consumatorilor, cum ar fi oferirea consumatorilor a unui exemplar de contract pentru studierea preventivă a clauzelor contractuale, redactarea într-un limbaj clar și inteligibil a contarctelror și a notelor de subsol, trimiterilor la alte documente sau a specificațiilor de orice natură
”Utilizatorii de comunicații mobile vor beneficia de servicii transparente, iar furnizorii vor ști clar ce obilgații au în raport cu clienții lor odată cu crearea noului Regulament cu privire la furnizarea serviciilor publice de comunicații electronice” ne-a asigurat Dl. Victor MURADU, Șef al Direcției Monitorizare și Control din cadrul ANRCETI. Noul Regulament are drept scop sporirea nivelului de protecție a consumatorilor, prin impunera furnizorilor de a asigura transparența tarifelor și a condițiilor de furnizare și utilizare a serviciilor publice de comunicații electronice. Astfel, consumatorii vor avea dreptul sa rezilieze contractul încheiat cu furnizorii, fără a fi penalizați, în cazul în care nu acceptă noile condiții, dar și, la solicitare, să le fie suspendate serviciiile cel puțin o dată pe an.
Dl. Anatol GUZUN de la Î.S. Centrul Național pentru Frecvențe Radio a menționat că odată cu intrarea în vigoare a noii legii privind supravegherea pieței, unde este prevăzută colaborarea interinstituțională între autoritățile de supraveghere a pieței și Serviciul Vamal, se va reduce numărul de terminale mobile neconforme pe piață, care perturbează calitatea serviciilor oferite de furnizori.
Pe final, Dl Vitalie ROZOVEL, a prezentat conceptul Legii nr.202 privind contractele de credit pentru consumatori, care a intrat în vigoare la 6 martie 2014. Scopul acestei legi este de a crea un mecanism de protecţie a intereselor economice ale consumatorilor prin care să le fie asigurate condiţii echitabile cînd doresc să obţină un credite de consum, precum şi stabilirea unor norme de comportament responsabil al creditorilor în acordarea creditelor de consum. Conform legii, autoritatea de stat ce va supraveghea respectarea legislaţiei cu privire la contractele de credit pentru consumatori este Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor.
Masa rotundă a avut loc în sediul Institutului Național de Standardizare de pe strada E. Coca, 28 cu începere de la ora 10.00
Serviciul de Informare și Comunicare cu mass-media
Tel.:022 501 999