DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Главная Новости Comunicate de presă Cum poți recunoaște o practică comercială incorectă?
Cum poți recunoaște o practică comercială incorectă?
02 Октября | 2014
Cum poți recunoaște o practică comercială incorectă?
eye
2157

Ai achiziționat un șampon scump despre care se spune că îți face părul să crească din nou în patru săptămâni, dar acest lucru nu se întâmplă. Faci o plângere la magazinul de unde l-ai cumpărat, iar acesta te trimite către producător, dar nu primești niciun răspuns.

Există reguli cu privire la reclama, comercializarea sau practicile de vânzare înșelătoare sau abuzive? Cine te poate ajuta și cum, atunci când devii victima unor asemenea practici?

Ce este o practică comercială abuzivă?

Orice acțiune a unui vânzător de a face publicitate, a promova ori a vinde bunuri sau servicii către tine este o practică comercială. În general, comercianții și patronii de magazine trebuie să fie corecți și să acționeze cu bună credință atunci când încearcă să îți vândă ceva și nu pot încerca să îți influențeze comportamentul de cumpărare într-un mod care îți poate prejudicia interesele economice. În particular, ei nu te pot înșela cu informații false - sau omițând informații - și nici nu au voie să fie agresivi față de tine.

Practicile comerciale înșelătoare sau agresive sunt abuzive.

Practici comerciale înșelătoare

O practică comercială este de regulă înșelătoare dacă vânzătorul dă informații false ori incorecte sau omite informații esențiale de care ai nevoie pentru a face o achiziție corespunzătoare.

De exemplu, un vânzător nu poate:

- Să afirme în mod fals că bunul sau serviciul este disponibil doar pentru o perioadă limitată;

- Să promită un premiu și să nu acorde acel premiu sau un premiu echivalent;

- Să prezinte drepturi pe care ți le oferă legea ca fiind "condiții speciale incluse în oferta de vânzare";

- Să facă afirmații false cu privire la calitatea terapeutică a produsului sau să îți trimită o factură împreună cu mostrele produsului și să te facă să crezi că de fapt le-ai comandat.

Practici comerciale agresive

O practică comercială este agresivă dacă vânzătorul îți restricționează alegerile prin hărțuire fizică sau psihică, prin coerciție sau prin influență nejustificată. De exemplu, un comerciant nu poate:

- Să te viziteze la domiciliu și să ignore cererea ta de a pleca sau de a nu mai reveni;

- Să sune insistent sau să trimită e-mail-uri cu oferte nedorite;

- Să îți trimită bunuri pe care nu le-ai comandat și să solicite plata acestora;

- Să lase impresia că nu poți pleca până când nu semnezi un contract;

- Să te facă să crezi că deja ai câștigat sau vei câștiga un premiu după ce cei face ceva, în cazul în care ți se solicită să plătești pentru a primi premiul.

Ai grijă la reclamele atrăgătoare, dar mincinoase!

Unii producători pot crea în mod fals impresia că produsul a fost autorizat de un organism, prin mesaje cum ar fi "fructe certificate" sau "100% BIO", sau pot anunța o lichidare de stocuri, inducându-ți ideea falsă că își încetează activitatea sau își mută sediul, pentru a încerca să își mărească vânzările. Comercianții pot apela la tactici incorecte, anunțând un preț pe care nu îl au în mod real sau prezentând ca beneficii speciale anumite drepturi garantate consumatorului de lege.

Ce poți face dacă ești victima unei practici comerciale incorecte? Cine te poate ajuta?

În cazul în care consideri că ești victima unei practici comerciale incorecte, poți cere ajutorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor, care te poate consilia și chiar ajuta să-ți rezolvi problema.

Date de contact ale Agenției:

MD-2012

mun. Chişinău, sectorul Centru

str.Vasile Alecsanadri,78 etajul 1,5

Linia directă pentru consumatori +373-22-74-14-64;

Linia verde: 0800 28 0 28 (apel gratuit din raioanele Republicii Moldova)

e-mail: consumator@apc.gov.md


01 Ноябрь | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Октября | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Октября | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...