DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Главная Новости Comunicate de presă Contract de asigurare benevola versus Garanție comercială obligatorie
Contract de asigurare benevola versus Garanție comercială obligatorie
29 Январь | 2021
Contract de asigurare benevola versus Garanție comercială obligatorie
eye
1165

Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței ține să informeze consumatorii, referitor la contractele de asigurare, propuse de către unii agenți economici care comercializează produse tehnice și electronice, electrocasnice (tehnică de calcul și telefoane mobile, tehnică de uz casnic, aparate electrice și electronice etc), pentru asigurarea acestor bunuri din momentul procurării.

Pe mai multe site-uri ale companiilor ce comercializează produse tehnice și electronice sau electrocasnice este afișată oferta serviciilor de asigurare a gadget-urilor, în deosebi a telefoanelor mobile, tabletelor, smartphone-lor, etc. Puțini sunt cei care citesc cu atenție informația despre oferta tentantă propusă de comerciant, se informează despre avantajele și dezavantajele acestui serviciu, despre drepturile și obligațiile părților în cadrul acestui contract. Respectiv, după ce consumatorii sunt prinși în ”capcana” acestor servicii de asigurare, fiind duși în eroare și prejudiciați, apelează la ajutorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Activitatea de asigurare este o activitate supusă Licențierii. Contractul de asigurare poate fi încheiat doar cu o companie de asigurare licențiată.

Obiectul acestor contracte de asigurare benevolă constituie achitarea la încheierea și semnarea contractului de asigurare pe un termen de 10-12 luni, a unei prime de asigurare, în valoare de 5-15% din costul produsului tehnic și electronic sau electrocasnic procurat și primirea despăgubirii de asigurare în cazul deteriorării bunului asigurat. Consumatorii sunt ademeniți de a semna asemenea contracte de asigurare, prin promisiunea că produsul va fi reparat sau înlocuit, orice defecțiune/deteriorare s-ar produce, inclusiv din vina consumatorului (deteriorarea ecranului, deteriorări mecanice, fluctuații de tensiune, furt, pierdere, contactul cu apa etc). Motivând că aceste cazuri nu cad sub incidența termenului de garanție, vânzătorii de produse tehnice și electronice sau electrocasnice, provoacă consumatorii la semnarea contractelor de asigurare cu o terță persoană, compania de asigurări.

Menționăm că, în corespundere cu prevederile Legii privind protecția consumatorilor nr.105/2003, pentru mărfurile tehnice complexe de uz casnic sînt stabilite termene de garanţie, inclusiv pentru: -     aparate electrocasnice,

  • aparate radioelectronice,
  • aparate de calcul şi multiplicare,
  • articole foto-chino,
  • aparate de telefon (fixe şi mobile) şi de faximil,
  • instrumente muzicale electrice,
  • echipamente și utilaje ce funcţionează cu gaze şi dispozitivele acestora, etc.
  • Termen de garanţie este perioadă de timp, stabilită sau declarată, care curge de la data livrării produsului, serviciului şi în cadrul căreia vânzătorul, prestatorul sau producătorul se angajează faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare:

- de a restitui preţul plătit,

- de a înlocui,

- de a repara sau întreține produsul cumpărat, serviciul prestat,

- de a se ocupa de produse, servicii în orice mod, dacă acestea nu corespund condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă.

Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței atenționează !!! consumatorii asupra următoarelor:

  1. Termenul garanției legale de conformitate este de 2 ani (24 luni), calculat de la livrarea produsului.
  2. Termenul garanţiei comerciale mai mare de 2 ani, este termenul mai mare stabilit de vînzător, calculat de la livrarea produsului.
  3. Dacă durata de funcţionare a unui produs este mai mică de 2 ani, termenul garanției legale se reduce la această durată.
  4. Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre neconformitate în termen de pînă la 2 luni de la data la care a constatat-o.
  5. Orice neconformitate depistată în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia.
  6. Termenul de garanţie pentru piesele de schimb noi înlocuite sau a unei părţi componente a produsului înlocuite se calculează din ziua eliberării produsului reparat către consumator.
  7. Curgerea termenului de garanție se suspendă din momentul sesizării vânzătorului despre neconformitate pînă la aducerea produsului în stare de funcţionare corespunzătoare.
  8. În cazul serviciilor de reparaţie a produselor de folosinţă îndelungată în perioada postgaranţie, termenul minim de garanţie constituie 6 luni.

 

Cu titlul informativ, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței atrage atenția !!!

Garanția comercială obligatorie

  • Termenul de garanție legală și/sau comercială  24 luni
  • Vânzătorul este răspunzător pentru neconformitatea produsului (bunului) și se angajează faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare să remedieze deficiențele
  • Termenul de garanție poate fi extins, inclusiv pentru piesele de schimb noi înlocuite sau a unei părți componente înlocuite a produsului
  • Reparația sau înlocuirea, restituirea contravalorii produsului pe toată durata termenului de garanție
  • Vânzătorul este obligat să dovedească vina consumatorului în ceea ce priveşte deficiențele apărute la produsul vândut prin expertiza tehnică efectuată de o terţă parte competentă în domeniu

Contractul de asigurare benevolă

  • Perioada de valabilitate a contractului de asigurare 10-12 luni
  • Prima de asigurare, în valoare de 5-15% din costul produsului
  • Despăgubirea de asigurare achitată o singură dată pe durata perioadei de valabilitate a contractului de asigurare
  • Contractul de asigurare își încetează acțiunea în caz de achitare a despăgubirii de asigurare
  • În cazul deteriorării repetate asigurătorul nu poartă nici o obligație și răspundere
  • Dacă perioada de valabilitate a contractului de asigurare a expirat și cazul asigurat nu a survenit, prima de asigurare nu se restituie consumatorului


 

Chiar dacă, potrivit Legii cu privire la asigurări nr.407/2006, acest gen de asigurare este benevolă, iar în asigurările benevole raporturile dintre asigurător și asigurat, drepturile și obligațiile părților se stabilesc prin contractul de asigurare, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței recomandă consumatorilor să fie prudenți atunci, cînd sunt provocați și îndemnați să încheie astfel de contracte de asigurare, sub pretextul obținerii unor avantaje la defectarea produselor achiziționate, deși aceste au o garanție legală sau comercială obligatorie.

IMPORTANT ! Agenții economici care prestează servicii de asigurare în lipsa Licenței, încalcă flagrant legea și sunt pasibili de sancționare.

 

01 Ноябрь | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Октября | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Октября | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...