Îmipasă.md este platforma web pe care, începând cu 15 iulie curent, cetățenii pot raporta neregulile cu care se ciocnesc sau pe care le observă zi de zi. Sesizările utilizatorilor vor fi analizate de instituțiile de stat responsabile, iar statutul acestora va putea fi urmărit online. Agenția pentru Protecția Consumatorilor este partenerul principal în cadrul acestui proiect.
Directorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor, Iurie Eremia, a menționat că „acest proiect reprezintă o provocare interesantă pentru consumatori. Mai mult, Agenția pentru Protecția Consumatorilor garantează angajamentul de a fi mereu alături de consumatori și de a reacționa promt la iregularitățile depistate”. Totodată, oficialul a îndemnat cetățenii să fie cooperanți cu inspectorii Agenției după ce depun o sesizare și să ofere informații suplimentare, dacă aceasta va fi necesar.
”Inițiativa Îmi Pasă va contribui în primul rând la creșterea gradului de conștientizare a drepturilor consumatorilor, creșterea participării civice și va transmite un mesaj clar de zero toleranță” față de corupție, a afirmat Phil Batson, Ambasadorul Marii Britanii în Republica Moldova.
Prin intermediul cetățenii vor putea raporta fraude cum ar fi: diferenţa de preţ raft-casă, produs expirat, lipsa informației în limba de stat, fraudă la cântărire, etc.
“Implicarea societății civile în procesul de identificare și raportare a iregularităților în societate este un pas foarte important pentru a avea o societate prosperă”, a menționat Adrian Timotin, șef adjunct al Serviciului Fiscal de Stat.
Procesul de raportare este simplu și accesibil:
Utilizatorul va raporta frauda pe platforma
Instituția de resort va examina cererea
Inspectorul responsabil de caz va publica statutul sesizării.
Astfel, fiecare cetățean care a raportat un caz fraudulos pe platformă va primi un răspuns de la instituția responsabilă în decurs de 30 de zile, fără a se deplasa la oficiul instituției pentru a depune o cerere sau pentru a afla statutul acesteia. Platforma este foarte ușor de utilizat, iar procesul de raportare durează mai puțin de 5 minute.
Tot în cadrul evenimentului a fost semnat un Memorandum de Înțelegere între Agenția pentru Protecția Consumatorilor și PNUD Moldova care prevede cooperarea celor două părți în vederea susținerii acestei platforme .
“Noi, cei de la PNUD Moldova credem că întotdeauna există loc pentru îmbunătățiri prin abordări inovatoare. Suntem siguri că imipasa.md va crea legături puternice între cetățeni și instituțiile publice. Această platformă permite comunicarea directă între instituțiile publice și cetățeni, care va servi drept mecanism de feedback pentru a demonstra cetățenilor că autoritățile întreprind acțiuni pentru a răspunde la cererile oamenilor”, a declarat Narine Sahakyan, Reprezentantă permanentă adjunctă, PNUD Moldova.
Platforma Îmipasă.md a fost concepută în 2015 de Laboratorul de inovații sociale MiLab – un proiect comun al PNUD Moldova și al Centrului de Guvernare Electronică. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Britanică la Chișinău