DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Главная Новости Comunicate de presă Ce achităm cînd solicităm un serviciu - avans sau arvună?
Ce achităm cînd solicităm un serviciu - avans sau arvună?
21 Август | 2014
Ce achităm cînd solicităm un serviciu - avans sau arvună?
eye
4090

Fiecare dintre noi, consumatorii, zilnic beneficiem de servicii prestate de agenți economici, fie că mergem la cumpăraturi, la un salon de frumusețe, facem comandă de anumite lucrări sau produse. De fiecare dată suntem puși în situația ca să întocmim un contract de prestări servici și achităm prealabil sume de bani, care sunt percepute ca arvună sau avans.

Urmare numărului mare de reclamații parvenite în adresa Agenției pentru Protecția Consumatorilor, rezultă că deseori noţiunile ,,arvună” sau ,,avans” creează confuzii în rândul consumatorilor. Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) vine cu specificări în acest sens, ghidîndu-se de Legislaţia în vigoare a Republicii Moldova (Codul Civil al Republicii Moldova, art.631, 632, 633)

Ce este o arvună?

Arvuna este o sumă de bani sau un alt bun pe care consumatorul o dă unui prestator de servicii pentru a confirma încheierea contractului şi a-i garanta executarea. În caz de dubii, suma plătită este considerată avans.

Înţelegerea cu privire la arvună trebuie făcută în scris. Arvuna se ia în calcul la executarea lucrărilor, iar în cazul în care aceasta nu s-a făcut, se restituie.

Mărimea arvunei nu este limitată după valoare, însă este evident, că aceasta constituie doar o parte din banii pe care trebuie s-o execute consumatorul.

Arvună sau Avans?

Plata în avans este, deasemenea, un mijloc de garantare a executării contractului și reprezintă o plată preventivă. Deosebirea dintre aceste două noțiuni vine din faptul că avansul nu este în stare să confirme încheierea contractului şi să garanteze executarea serviciilor, căci consumatorul care a efectuat o plată în avans este în drept să pretindă restituirea, practic în toate cazurile de neexecutare a contractului, iar prestatorul de servicii care a primit avansul, nu poate fi obligată nici într-un caz să restituie dublul plăţiiprimite, că în cazul arvunei.

Ce rol are arvuna?

Prin finalităţile sale, arvuna îndeplineşte două funcţii principale:

confirmă încheierea contractului;

garantează executarea contractului.

Ca dovadă de confirmare a încheierii contractului, arvuna probeză încheierea contractului, atunci cînd nu există înscrisuri sau alte dovezi în acest sens.

Un contract ce prevede plata arvunei, ca o condiţie esenţială, atunci contractul nu se va considera încheiat, pînă cînd consumatorul nu-şi va onora obligaţiunea de a achita arvuna.

Ca mijloc de garantare a executării contractului, arvuna este menită să tempereze interesul fiecărei părţi contractante de a face tot posibilul pentru ca contractul garantat cu arvună să se execute, căci în caz de neexecutare acontractului, partea vinovată va suporta consecinţele negative.

Ce se întâmplă când serviciul nu este prestat?

Dacă, pentru neexecutarea contractului, este responsabil consumatorul, arvuna rămîne prestatorului de servicii.

Dacă pentru neexecutarea contractului este responsabil prestatorul de servicii, el este obligat să plătească consumatorului mărimea dublă a arvunei.

Dragi consumatori, fiți atenți cînd semnați contractele de prestări servicii, în special la compartimentul ce vizează plățile, căci conform art 971 al Codului Civil al Republicii Moldov - plata pentru servicii se efectuează după prestarea serviciilor.

Sperăm ca recomandările noastre vă vor fi utile și în caz că depistați cazuri de încalcare a drepturilor DVS în calitate de consumator, sesizați Agenția pentru Protecția Consumatorilor despre încălcările admise la numărul de telefon al liniei fierbinte 022 74-14-64 și 0 800 280 28 (apel gratuit din raionele țării).

01 Ноябрь | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Октября | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Октября | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...