La 21.08.2020 Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței a participat la o ședință de lucru unde au fost invitați conducătorii operatorilor aerieni, reprezentanții agențiilor de turism și a mediului asociativ fiind abordat subiectul asigurării drepturilor fundamentale ale consumatorilor din domeniul transportului aerian, în contextul pandemiei de COVID-19.
În cadrul ședinței de lucru au fost discutate aspectele precum modalitățile de rambursare a biletelor neutilizate, inconvenientele companiilor aeriene și a agențiilor de turism/pasagerilor în procesul de asigurare a drepturilor consumatorilor, necesitatea prezenței obligatorie a unui punct de contact pe teritoriul Republicii Moldova a companiilor aeriene străine în scopul depunerii reclamațiilor de către consumatori și asigurării drepturilor acestora. Un alt aspect a fost depistarea practicilor comerciale incorecte și metodele de eliminare a acestora, în raport cu pasagerii.
Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, în calitatea sa de autoritate administrativă care coordonează la nivel naţional controlul respectării legislaţiei cu privire la protecţia consumatorilor, avînd statut de punct de contact naţional, a reiterat necesitatea revizuirii practicilor de valorificare a voucherelor eliberate pentru călătoriile neefectuate prin preschimbarea acestora pentru altă cursă, întrucît în eventualitatea unei călătorii cu valoare mai mică consumatorul pierde diferența de preț.
Reprezentanții mediului de afaceri prezenți la ședință au subliniat că numeroasele anulări generate de pandemia de COVID-19 au dus la o situație nesustenabilă a fluxului de lichidități și a veniturilor în sectorul transporturilor și în cel turistic. Există temerea că în cazul în care organizatorii sau transportatorii devin insolvabili, poate apărea riscul ca mulți călători și pasageri să nu primească nici o rambursare, deoarece creanțele pe care le dețin față de organizatori și operatori de transport nu sunt protejate. Companiile aeriene naționale au solicitat suport din partea statului prin anularea taxelor și plăților la buget pentru anul 2020, iar pe segmentul protecției consumatorilor revendicarea acestora rezidă în extinderea termenilor legali de examinare a reclamațiilor și rambursare a contravalorii biletelor de zbor consumatorilor. Totodată, participanții la ședința de lucru au agreat că vor prezenta propuneri de modificare a cadrului normativ pe domeniul protecției consumatorilor în scopul susuținerii consumatorilor și mediului de afaceri.