În cazul când consumatorul are necesitatea de a utiliza un serviciu, în primul rând trebuie să studieze mai amănunțit ofertele prestatorilor.
Prestatorul de service trebuie să ofere consumatorului:
- numai produse si proceduri sigure,
- să presteze numai servicii care nu afectează viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- să respecte condițiile prescrise sau declarate, precum si clauzele prevăzute în contracte;
- să asigure, la prestarea serviciilor, condițiile tehnice stabilite de producător, precum si condițiile igienico-sanitare, conform normelor in vigoare;
- să răspundă pentru prejudiciul actual si cel viitor cauzat de serviciul defectuos prestat.
În cadrul beneficierii de servicii este rezonabil să se solicite încheierea contractului cu stipularea clară a drepturilor consumatorului și obligațiunile agentului economic după cum urmează:
Orice contract încheiat între prestator şi consumator pentru prestarea de servicii trebuie să cuprindă: clauze contractuale
- clare,
- fără echivoc,
- pentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate.
În scopul asigurării unei protecţii adecvate a consumatorilor contractele încheiate cu consumatorii trebuie să conțină următoarele drepturi :
a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale abuzive în vânzare, de natură a influenţa opţiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clară şi precisă a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative şi condiţiile de garanţie, indicarea exactă a preţului sau tarifului,
c) de a fi exoneraţi de plata serviciilor care nu au fost solicitate şi acceptate;
d) de a fi despăgubiţi pentru daunele provocate de serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
e) de a li se asigura deservirea tehnică şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, stabilită în documentele tehnice normative sau declarată de către producător ori convenită de părţi;
f) de a plăti, pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului stabilit iniţial este posibilă numai cu acordul consumatorului.
REȚINEȚI !
O clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.