DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Cazuri de succes Cum a reușit o consumatoare să obțină victorie în instanțele de judecată cu ajutorul inspectorilo...
Cum a reușit o consumatoare să obțină victorie în instanțele de judecată cu ajutorul inspectorilor din cadrul Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
Istorii de succes
Cum a reușit o consumatoare să obțină victorie în instanțele de judecată cu ajutorul inspectorilor din cadrul Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
eye
2560

Clare, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească.

Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui contract încheiat.

Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiții vor fi, cel mai probabil, considerate preformulate și în esență de adeziune în care se conține clauze abuzive și, astfel, for fii considerate nule.

Astfel, atât instanța de fond cât cele ierarhice superioare s-a expus pe margine litigiului apărut între consumator și Organizațiile de Creditare Nebancare.

A fost constatat că sunt abuzive şi nule clauzele din contractul de împrumut după cum urmează:

 DAE efectivă 85,01%, dobânda totală de 19% - 4 205,48 de lei, taxa aferentă contractului - 9 250 de lei, comisionul de garanție 1 575 de lei; ce prevăd plata dobânzii de întârziere de 0,6% pentru fiecare zi de întârziere;

- penalitatea fixă de 200 de lei suplimentar la dobânda de întârziere indicată la pct. ;

- o altă penalitate fixă de 200 de lei suplimentar la dobânda de întârziere indicată la

- rezilierea unilaterală a contractului, plus penalitate de 30% din suma împrumutului;

- prevede rezilierea contractului nu se răsfrânge asupra obligaţiilor scadente şi viitoare, nu afectează dreptul creditorului de a calcula în continuare dobânzi şi penalităţi;

- acordul de la anexa 1, comisionul de garanție în sumă de 112,30 de lei;

- informații standard pct. 3.1. - taxa aferentă contractului 8400 de lei; informații standard

- comision de garanție de 980 de lei pentru fluctuaţii valutare;

- informații standard pct. 3.5- DAE efectivă 84,84%;

- informații standard - penalitate de 0,5% pentru fiecare zi de întârziere;

- informații standard - penalitate de 200 de lei pentru notificări;

- informații standard - penalitate de 30% pentru reziliere anticipată;

- informații standard - cheltuieli de asistenţă juridică cel puţin 800 de lei;

- informații standard - cheltuieli pentru cererea de chemare în judecată de cel puţin 2500 de lei.

În această ordine de idei, este necesar să menționăm că instanțele ierarhice superioare finalizând verificarea evaluării clauzelor contractuale contestate de consumator, a relevat că scopul instituirii nulității absolute a clauzelor abuzive constă în descurajarea profesioniștilor să utilizeze clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.

Scopul menționat nu poate fi atins dacă în rezultatul constatării nulității absolute efectele clauzelor abuzive s-ar diminua până la limita stabilită prin lege.

În acest caz, este necesară excluderea totală a efectelor clauzelor abuzive, astfel încât să se înțeleagă că, în cazul constatării caracterului abuziv al clauzelor contractuale, utilizatorul nu va putea miza pe reducerea efectelor clauzelor abuzive până la minimul legal, astfel fiind sancționat pentru practicarea clauzelor abuzive.

De asemenea, este foarte important pentru consumatori să rețină că pe site-ul Agenției găsiţi informaţii clauzele abuzive în contracte accesând linkul: https://consumator.gov.md/rom/intrebari-si-raspunsuri#tree_735

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...