Practicile comerciale incorecte reprezintă o noțiune relativ nouă pentru consumatori și pe care aceștia le identifică nu atît ușor, neștiind, în multe cazuri, că practicarea acestora de către comercianți este interzisă prin lege. Odată cu intrarea în vigoare în 2012 a modificărilor Legii nr.105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor, care a fost completată inclusiv cu prevederi privind practicile comerciale incorecte, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC), a informat consumatorii cum să identifice aceste practici interzise. Pe de altă parte, comercianții sunt permanent consiliați în cadrul acțiunilor de supraveghere a pieței privind neadmiterea practicilor comerciale, care ar prejudicia interesele comerciale ale consumatorilor.
Astfel, din 2012 pînă în prezent, Agenția a examinat și constatat practici comerciale incorecte în 52 cazuri pe diverse domenii. Ultimul caz constat de inspectorii Agenției ține de aplicarea unei promoții incorecte într-un local public din capitală. Controlul de stat inițiat de APC, urmare plîngerii unui consumator, a scos la iveală că agentul economic afișa promoția "Comandă 3 halbe de bere şi primeşti a 4 bere - gratis", fără a oferi alte detalii privind condițiile valabilității acestei promoții. Consumatorul, însoțit de un grup de prieteni, fiind atras de această ofertă tentantă, a ales să-și petreacă seara anume în acel local, comandînd 4 beri, în speranța că cea din urmă bere să fie gratuită. Mare i-a fost mirarea însă, cînd în contul spre plată a constatat că urma să achite pentru 4 beri, nu pentru 3 cum era pregătit să o facă.
Urmare verificărilor, inspectorii au constatat că pe spotul publicitar nu erau indicate concret condiţiile în care cea de a 4 bere era oferită gratis, iar angajaţii localului au evitat să enunţe toate condiţiile promoţiei, astfel agentul economic încălcînd grav drepturile consumatorului prin tăinuirea unei informaţii esenţiale, nedeclarînd intenţia comercială adevărată. În aceste condiții, consumatorul a fost determinat să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
Pentru neconformităţile depistate au fost întocmite procese-verbale cu privire la contravenţie. Agentului economic i-a fost eliberată prescripţia de înlăturare a neconformităţilor, fiind informat despre prevederile legale privind de practicile comerciale (Legea Nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor), cît şi despre aplicarea corectă a cerințelor prevederilor legale privind activitatea de comerț și a bunelor practici în relațiile cu consumatorii.
În acest context, ținem să atenționăm consumatorii că, atunci cînd intenționează să procure anumite produse/servicii din cadrul unei promoţii, să solicite ca persoana responsabilă să vă relateze toate detaliile și condițiile promoţiei.
Pentru mai multe detalii privind natura practicilor comerciale incorecte accesați
Serviciul de Informare și Comunicare cu mass-media
022 501926