DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă „Procurarea, repararea, restituirea telefonului mobil”
„Procurarea, repararea, restituirea telefonului mobil”
04 August | 2011
„Procurarea, repararea, restituirea telefonului mobil”
eye
2181

Comunicat de presă privind subiectul

Procurarea, repararea, restituirea telefonului mobil"

Procurarea telefonului mobil reprezintă cel mai adesea o achiziţie costisitoare şi de durată. Tocmai de aceea, siguranţa şi funcţionalitatea sunt principalele aspecte de care trebuie să ţineţi cont.

Astfel, Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor vine cu unele sfaturi utile pentru dvs., în speranţa unei alegeri bune.

Telefonul mobil de calitate corespunzătoare nu poate fi înlocuit sau restituit, în termen de 14 zile, deoarece este un produs industrial de folosinţă îndelungată pentru care este stabilit termen minim de garanţie (Hotărîrea Guvernului 1465 din 08.01.2003).

De aceea cumpărînd un telefon mobil, trebuie să ţinem cont de faptul că îl putem restitui/întoarce în magazin doar dacă depistăm neconformităţi!

Telefonul mobil se consideră produs de folosinţă îndelungată.

Produs de folosinţă îndelungată - produs tehnic complex, constituit din piese şi subansambluri, proiectat şi construit pentru a putea fi utilizat pe durata de funcţionare şi asupra căruia se pot efectua reparaţii sau activităţi de întreţinere.

Astfel la comercializarea telefonului mobil vînzătorul este obligat să elibereze consumatorului toate documentele necesare şi anume: instrucţiunea de utilizare sau cartea tehnică şi certificatul de garanţie (în limba de stat, chiar dacă sunt de import), să ofere un document care confirmă faptul efectuării cumpărăturii cu indicarea datei cumpărăturii, denumirii agentului economic, denumirii produsului şi costul lui, adică să elibereze bonul de casă.

În conformitate cu prevederile Legii privind protecţia consumatorilor nr.105-XV din 13.03.2003 (MO RM nr.126-131/507 din 27.06.2003) consumatorul are dreptul de a fi informat în mod complet, corect, şi precis asupra caracteristicilor produselor şi serviciilor oferite de către agenţii economici astfel încît să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.

Drepturile consumatorului în cazul în care a depistat în termenul de garanţie un defect, viciu, sau viciu ascuns în telefonul mobil procurat:

- înlăturarea gratuită a deficienţelor telefonului mobil (repararea gratuită a telefonului mobil).

- înlocuirea gratuită a telefonului mobil necorespunzător cu un telefon mobil similar de calitate adecvată;

- înlocuirea cu un telefon mobil de alt model;

- reducerea corespunzătoare a preţului telefonului mobil necorespunzător;

- restituirea contravalorii telefonului mobil necorespunzător;

- recuperarea prejudiciului, inclusiv prejudiciului moral.

În cazul achiziţionării telefonului mobil ce a fost în folosinţă, pretenţiile consumatorului, specificate la acest punct, se satisfac cu acordul ambelor părţi.

Cum trebuie să acţioneze un consumator cînd a depistat deficienţe la telefonul mobil?

În cazul cînd se depistează un defect la telefonul mobil, consumatorul trebuie să depună reclamaţie, referitor la telefonul mobil necorespunzător, iniţial, vînzătorului/prestatorului spre remediere, înlocuirea gratuită sau obţinerea contravalorii lor în perioada termenului de garanţie sau a termenului de valabilitate.

Examinarea reclamaţiilor şi satisfacerea revindecărilor se efectuează în termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii acesteia.

Odată cu depunerea reclamaţiei consumatorul prezintă bonul de casă sau alt document care confirmă efectuarea cumpărăturii (talon de garanţie).

Petiţiile trebuie să conţină următoarea informaţie şi să fie însoţită de următoarele documente confirmative:

־ numele, prenumele, adresa de la domiciliu a consumatorului, telefonul de contact (pentru documentul electronic - aplicarea semnăturii digitale);

־ copia bonului de casa sau a altui document, ce confirma efectuarea cumpărăturii telefonului mobil;

־ denumirea agentului economic reclamat (sau persoanei fizice autorizate, în continuare - agent economic), adresa juridică /sediul şi nr. de telefon (după caz);

־ expunerea succintă a subiectului petiţiei (care drepturi ale consumatorului au fost lezate, care sunt presupusele încălcări şi revindecările (solicitările) acestuia) data şi semnătura consumatorului;

־ alte informaţii ce ţin de subiectul petiţiei (produsul reclamat, talonul de garanţie, contractul de prestare a serviciului (executare a lucrărilor), etc.).

־ Reclamaţiile pot fi înaintate în următoarele moduri:

- expedierea prin poştă cu scrisoare recomandată şi aviz de recepţie;

- depunerea directă la sediul persoanei juridice, semnată şi înregistrată de persoana responsabilă;

- copia reclamaţiei adresată în prealabil agentului economic, care să conţină revendicările consumatorului (semnată /ştampilată şi înregistrată de persoana responsabilă) sau dacă a fost expediată prin poştă, atunci avizul de recepţie.

Termenul stabilit pentru depunerea reclamaţiilor privind deficienţele produselor pentru care este stabilit termenul de garanţie este termenul minim de garanţie stabilit de producător/vînzător şi constituie cel puţin 12 luni din momentul procurării.

Cum poate acţiona vînzătorul după ce a primit reclamaţia consumatorului?

Vînzătorul / prestatorul la cererea şi opţiunea consumatorului este obligat sa satisfacă revindecările acestuia.

Vînzătorul /prestatorul este în drept să refuze satisfacerea pretenţiilor consumatorului în cazul în care va prezenta dovezi (în baza expertizei efectuate din contul său, iar consumatorul este în drept să participe la expertiză personal sau prin reprezentanţii săi), în termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii reclamaţiei, că deficienţele produselor au apărut ca urmare a nerespectării de către consumator a instrucţiunilor de manipulare, instalare, utilizare sau a nerespectării regulilor de transportare şi păstrare prevăzute în documentaţia de însoţire a produselor.

Ce înseamnă expertiză şi cine trebuie să o efectueze?

Expertiza este activitatea de cercetare efectuată de un specialist ce are calitatea de expert (persoană calificată în domeniu şi dezinteresată în rezultatele obţinute) cu scopul de a stabili adevărul intr-o situaţie, problemă sau litigiu.

Expertiza se efectuează de o terţă parte competentă în domeniu, abilitată în conformitate cu legislaţia.

Atenţie!!! Centrul de deservire tehnică nu poate să efectueze expertiza, deoarece centrul de deservire tehnică este autorizat de producător pentru reparaţia telefonului mobil, ceea ce înseamnă că centrul de deservire tehnică este o parte cointeresată.

Rezultatele examinării reclamaţiei se aduc la cunoştinţa consumatorului în formă scrisă, anexînd copia rezultatelor expertizei. Dacă consumatorul nu este de acord cu rezultatele expertizei, el are dreptul să iniţieze o expertiză independentă, dar din cont propriu.

În cazul în care consumatorul nu este de acord cu rezultatele examinării reclamaţiei sau i s-a refuzat satisfacerea ei, el este în drept să se adreseze IPSSPMPC sau, conform procedurii civile, în instanţa de judecată, anexînd la petiţie copia răspunsului vînzătorului.

În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Inspectoratul (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir.12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).

04.08.2011

Secţia relaţii cu consumatorii şi mass-media

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...