DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Intră în vigoare Legea privind CLAUZELE ABUZIVE în contractele încheiate cu consumatorii!!!
Intră în vigoare Legea privind CLAUZELE ABUZIVE în contractele încheiate cu consumatorii!!!
22 Mai | 2012
Intră în vigoare Legea privind CLAUZELE ABUZIVE în contractele încheiate cu consumatorii!!!
eye
1491

Legea nr. 256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consimatorii

La 24.05.2012 intră în vigoare Legea nr.256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, scopul căreia constă în crearea unui cadru legal ce ar asigura protecţia intereselor economice ale consumatorilor prin interzicerea şi prevenirea utilizării de clauze abuzive în contractele încheiate între comercianţi şi consumatori.

Domeniul de reglementare al acestei legi sunt contractele care nu au fost negociate individual cu consumatorii.

Precizăm că, se exclud din domeniul de aplicare al legii: contractele de muncă; contractele privind drepturile de succesiune, care cad sub incidenţa Codului familiei; acordurile şi contractele privind înființarea sau organizarea companiilor sau acordurile de parteneriat; actele (contractele) de constituire a societăţilor comerciale; contractele de societate civilă; clauzele contractuale transpuse din convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

Legea a fost adoptată întru executarea Planului Naţional de armonizare a legislaţiei pentru anul 2011, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1210 din 27.12.2010, care stabileşte transpunerea Directivei Consiliului Comunităţii Europene 93/13/CEE din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, publicată în Monitorul Oficial la data de 21.02.2012.

La 28.07.2011 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat modificări ale Legii nr.105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, care au intrat în vigoare la 01.01.2012, prin care în art. 5 se introduce norma legală ce interzice includerea clauzelor abusive în contractele încheiate cu consumatorii, apărând astfel interesele consumatorilor împotriva clauzelor abuzive incluse în contract de către agenţii economici.

Ce este o clauză abuzivă?

Clauză abuzivă este o clauză contractuală care, nefiind negociată în mod individual cu consumatorul, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului, contrar cerinţelor de bună-credinţă, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor care decurg din contract.

Astfel, clauzele abuzive sunt interzise expres prin Legea care intră în vigoare la 24.05.2012.

Mai mult, legiuitorul stabileşte că orice clauză abuzivă introdusă de comerciant în contractele încheiate cu consumatorii este considerată nulă din momentul încheierii contractului.

Astfel, se pune în sarcina comercianţilor că contractele încheiate cu consumatorii să conţină doar clauze contractuale clare, univoce, a căror înţelegere nu necesită cunoştinţe special, să fie redactate într-un limbaj clar şi inteligibil, să fie lizibile.

În cazul unor dubii cu privire la sensul unei clauze, prevalează interpretarea cea mai favorabilă pentru consumator.


La evaluarea caracterului abuziv al clauzelor contractuale, cu excepţia clauzelor stabilite la art. 5 alin. (5), expuse mai sus, se va ţine cont de:

a) puterea diferită de negociere a părţilor;
b) natura bunurilor sau a serviciilor;
c) faptul că consumatorul a fost încurajat să-şi dea acordul pentru clauza respectivă prin afirmaţia că va obţine un beneficiu sau un avantaj din acceptarea clauzei respective;
d) faptul că bunurile sau serviciile au fost vîndute sau furnizate la comanda specială a consumatorului;
e) faptul că comerciantul a acţionat în mod corect şi echitabil faţă de cealaltă parte ale cărei interese legitime trebuie să le ia în considerare.

Cine mă poate ajuta în cazul în care am fost înşelat?

În conformitate cu noile prevederi legale, evaluarea clauzelor contractuale şi decizia finală asupra faptului dacă acestea sunt sau nu recunoscute ca fiind abuzive se efectuează de către instanţa de judecată, însă controlul respectării prevederilor legii şi constatarea clauzelor abuzive în contracte va fi exercitat de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor, la sesizarea consumatorilor sau din oficiu în condiţiile legii. Astfel, în cazul constatării unor clause abusive în contractele încheiate cu consumatorii, Agenţia va intenta acţiuni în instanţa judecătorească în vederea solicitării declarării nulităţii acestor clauze.

  • Consumatorul prejudiciat nemijlocit prin contracte încheiate cu încălcarea prevederilor prezentei legi sau asociaţiile obşteşti de consumatori sînt în drept să intenteze acţiuni în instanţă judecătorească în apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale consumatorilor prejudiciaţi, în vederea solicitării nulităţii clauzelor contractuale presupuse a fi abuzive, în condiţiile legii.
  • În cazul în care constată caracterul abuziv al clauzelor contractuale elaborate pentru a fi utilizate în o multitudine de contracte, instanţa de judecată dispune nulitatea acestor clauze, excluderea lor din contract, impunând, totodată, comerciantului obligaţia de a exclude aceste clauze din contractele cu acelaşi obiect încheiate cu alţi consumatori, precum şi interdicţia de a include astfel de clauze în alte contracte care urmează a fi încheiate cu consumatorii. (Legea nr. 23 din 21.03.2012).

Comerciantul este obligat, la solicitarea consumatorului, să prezinte acestuia un exemplar al contractului cu clauze contractuale standard pe care îl propune. În caz contrar, conform Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24 octombrie 2008, „neprezentarea de către comerciant, la solicitarea consumatorului, a unui exemplar al contractului cu clauze contractuale standard pe care îl propune se sancţionează cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice."

Putem concluziona astfel că în urma adoptării şi intrării în vigoare a legii, agenţii economici nu vor suporta cheltuieli suplimentare privind implementarea acesteia, în schimb consumatorii vor fi protejaţi de aplicarea de către comercianţi a clauzelor contractuale abuzive, generatoare a unui dezechilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor contractante în detrimentul consumatorilor. Mai mult, la încheierea contractelor care nu se negociază individual (contracte de adeziune), consumatorul va fi mai pregătit şi va dispune de aceiaşi putere de negociere, ca şi comercianţii.

Stimaţi Consumatori, asiguraţi-vă că citiţi toate clauzele atunci când încheiaţi un contract, iar în caz de dubii nu ezitaţi să cereţi consilierea unei persoane competente întru evitarea includerii clauzelor abuzive în contractele încheiate.

Serviciul de Informare şi Comunicare cu mass-media

22.05.2012

tel. 74-14-64

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...