DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă În atenția agențiilor de turism și turoperatorilor!
În atenția agențiilor de turism și turoperatorilor!
22 Aprilie | 2020
În atenția agențiilor de turism și turoperatorilor!
eye
2944

În atenția agențiilor de turism și turoperatorilor!

În contextul apelurilor telefonice parvenite la telefonul consumatorilor 022 51 51 51, subiectul care abordează aspectul rezilierii contractelor de turism de către consumatori este în continuă creștere, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței atrage atenția agențiilor de turism și turoperatorilor care sunt obligațiunile și drepturile acestora stipulate de legislație.

În cazul în care, înainte de începerea călătoriei, organizatorul este constrîns să modifice semnificativ oricare dintre principalele caracteristici ale serviciilor de călătorie precum destinația, itinerariul și perioadele sejurului sau altecerințele speciale ale călătorului ori propune să mărească prețul pachetului cu mai mult de 8%, călătorul are posibilitatea ca, într-un termen rezonabil specificat de organizator:

a) să accepte modificarea propusă; sau

b) să declare rezoluțiunea fără a plăti vreun comision de rezoluțiune.

Prin urmare, APCSP atenționează agențiile de turism că dacă sunt în imposibilitate de a asigura desfășurarea sejurului, și informează călătorul în termenul legal (20 de zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai mult de 6 zile; 7 zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează între 2 și 6 zile; 48 de ore înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai puțin de 2 zile) urmează să asigure restituirea călătorului toate plățile efectuate pentru pachet, dar nu este ținut la plata unor despăgubiri suplimentare

Atenționăm agențiile de turism că, conform prevederilor art. 1601 alin. (5) Cod Civil, organizatorul este obligat să restituie toate plățile efectuate de către sau pe seama călătorului, fără întîrzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai tîrziu de 14 zile de la data rezoluțiunii. Acest termen este triplat, pe perioada stării de urgență, în conformitate cu prevederile pct. 16 din Anexa la Dispoziția nr. 1 din 18 martie 2020.

În cazul în care agenția de turism propune consumatoruluiun pachet de substituție, atunci acesta trebuie să fie de o calitate echivalentă sau superioară.  În eventualitatea cazului cînd modificările aduse contractului privind pachetul de servicii de călătorie sau pachetului de substituție au drept consecință scăderea calității sau a costului pachetului, călătorul are dreptul la o reducere corespunzătoare a prețului.

Călătorul are dreptul la rezoluțiune în orice moment înainte de începerea călătoriei, indiferent de motiv, inclusiv de frica de nesiguranță în contextul pandemiei. În cazul în care declară rezoluțiunea, agenția de turism este în drept să rețină un comision de rezoluțiune adecvat și justificabil. În contract pot fi prevăzute comisioane de rezoluțiune standardizate rezonabile. Dacă contractul nu prevede comisioane de rezoluțiune standardizate, mărimea comisionului de rezoluțiune corespunde prețului pachetului din care se scad economiile de costuri și veniturile generate de valorificarea pe altă cale a serviciilor de călătorie. 

Atragem atenția agențiilor de turism că, la cererea călătorului și a APCSP, organizatorul călătoriei trebuie să prezinte o justificare pentru cuantumul comisioanelor de rezoluțiune.

Adițional, remarcăm că călătorul are dreptul să declare rezoluțiunea înainte de începerea călătoriei fără a plăti vreun comision de rezoluțiune în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație. În acest sens, atragem atenția că perioada de carantină sau starea de urgență în țara de destinație poate constitui un motiv rezonabil de rezoluțiune.

 În cazurile în care un pachet turistic este anulat din alte motive decît anularea zborului avia, consumatorii nu pot solicita compensații în temeiul Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întîrzierii prelungite a zborurilor.

Recomandăm consumatorilor și mediului de afaceri să valorifice resursa informațională 022 51 51 51, oferită gratuit de APCSP (cu excepția tarifului apelului perceput de compania de telefonie), în scopul informării și consilierii în domeniul protecției drepturilor consumatorilor.

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...