DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Cum să faci o reclamație?
Cum să faci o reclamație?
30 Octombrie | 2020
Cum să faci o reclamație?
eye
13835

Prin petiție, se înțelege orice cerere, sesizare sau propunere adresată unei autorități publice de către o persoană fizică sau juridică.

Prin cerere se solicită emiterea unui act administrativ individual sau efectuarea unei operațiuni administrative.

Prin sesizare se informează autoritatea publică cu privire la o problemă de interes personal sau public.

 Prin propunere se urmărește realizarea de către autoritatea publică a unor acțiuni de interes public.

Cine poate depune o reclamație la APCSP?

  Consumator este orice persoană fizică ce intenţionează să comande sau să procure ori care comandă, procură sau foloseşte produse, servicii pentru necesităţi nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională.

Reclamaţiile către APCSP  pot fi depuse doar de către consumatori.

Divergenţe apărute între agenții economici nu intră în sfera de competenţă a Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Petițiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poștale sau electronice a petiționarului nu se examinează.

 

Adresarea, în prealabil, către agentul economic în cazul unei neconformităţi a produsului

În conformitate cu prevederile art.18 al Legea nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor ,,În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul de a solicita vînzătorului să i se aducă produsul la conformitate gratuit, prin reparare sau înlocuire, conform alin. (3)–(12), ori să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea contravalorii pentru acest produs prin rezoluţiunea contractului, în condiţiile alin. (14)–(16) şi (20).

Astfel,  petiţia poate fi înaintată către agentul economic  în unul din următoarele moduri:

- înregistrarea plîngerii în Registru de reclamaţii, care conform pct. 3 al Hotărîrii Guvernului nr.1141 din  04.10.2006 „ Pentru  aprobarea  Regulamentului cu  privire  la  modul  de  gestionare a Registrului de reclamaţii” trebuie să fie afişat la loc vizibil şi accesibil pentru consumatori;

- înmînarea petiţiei nemijlocit reprezentantului agentului economic cu aplicarea semnăturii descifrabile şi datei recepţiei pe copia adresării dvs.;

- expedierea reclamaţiei prin poştă la adresa juridică (sediul) a agentului economic, cu aviz de recepţie, eliberat de Oficiul Poştal. Conform art. 67, alin. 4 al Codului Civil al RM, „Toate documentele şi scrisorile intrate la sediu se consideră recepţionate de către persoana juridică”.

În cazul în care agentul economic reclamat nu soluţionează revendicările înaintate de dvs. în petiţie în modul şi termenul  de 14 zile calendaristice  prevăzute de legislaţie, sunteţi în drept să depuneţi reclamaţie deja în adresa APCSP sau în instanţa de judecată.

Modul de depunere a  reclamațiilor:

Consumatorul poate depune o reclamație la APCSP prin următoarele modalități:

  1. la sediul Agenției (în cadrul Ghișeul Unic) în formă scrisă;
  2.  prin intermediul poștei;
  3. depunerea petiției electronic la adresa consumator@apcsp.gov.md - dacă se transmite în formă electronică, petiția trebuie să corespundă cerințelor legale stabilite pentru un document electronic – și anume semnătura electronică.

 

Ce trebuie să conțină o reclamație?

Odată cu depunerea reclamaţiei, consumatorul prezintă o copie de pe bonul de casă sau o copie de pe alt document care confirmă achiziționarea produsului ori în baza altor mijloace de probă (inclusiv depozițiile martorilor), adresarea prealabilă către agentul economic (după caz).

 

În cazul produsului/ serviciului neconform în perioada termenului de garanție, consumatorul are 4 drepturi fundamentale :

1.         Reparare;

2.         Înlocuire;

3.         Restituirea contravalorii;

4.         Reducerea corespunzătoare a preţului.

 

Înlocuirea produsului de calitate corespunzătoare

Consumatorul este în drept să ceară vânzătorului, în unitatea de comerţ de unde a fost procurat în termen de 14 zile, înlocuirea unui produs nealimentar de calitate corespunzătoare cu un produs similar celui procurat dacă acest produs nu-i convine ca formă, gabarite, model, mărime, culoare sau dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei din alte cauze, cu efectuarea, în cazul diferenţei de preţ, a recalculului corespunzător, cu excepția produselor nealimentare de calitate corespunzătoare care sunt incluse în anexa la Legea nr. 105 din 13.03.2003.

 

Dacă aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Agenţia - adresa: mun. Chişinău, str. V. Alecsandri, 78,  iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, Telefonul Consumatorului vă stă la dispoziţie - tel.51-51-51.

 

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...