DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Clauze abuzive depistate de inspectorii APC
Clauze abuzive depistate de inspectorii APC
05 Iunie | 2014
Clauze abuzive depistate de inspectorii APC
eye
1461

Recent Agenția pentru Protecția Consumatorilor (APC), în urma unei reclamației depuse de un consumator, a examinat contractul încheiat între acesta și o instituție de învățamînt privată din mun. Chișinău. Urmare controlului inițiat, inspectorii APC au constat că contractul de studii are prevederi ce sunt pasibile a fi considerate clauze contractuale abuzive.

Consumatorul reclamă prestarea necorespunzătoare a serviciilor de educație primară și alimentației. Urmare controlului inopinat, inspectorii APC au verificat contractul de studii încheiat între instituția de învățămînt și consumator, și au stabilit că următoarele prevederi din contractul de prestări servicii sunt abuzive:

,,Contractul de studii se semnează doar în cazul cînd se achită taxa de studii “- consumatorul este impus să accepte achitarea plății pentru studii pînă a fi prestate serviciile.

,,Prestatorul de servicii obligă consumatorul să achite penalități, pentru rezilierea contractului înainte de termen“ - acestă clauză contravine Codului Civil și art. 5, alin(5) lit d) și e) din Legea nr.256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.

,,Prestatorul de servicii reține abuziv documentele personale ale elevului, cît și limitează elevul de a frecventa instituția școlară propriu-zisă sau altă instituție, în caz că nu a achitat contractul de studiu” - acestă clauză contravine art.35 din Constituția Republicii Moldova, prin care este asigurat dreptul persoanei la învățătură.

,,Administrația instituție este în drept ca în fiecare an să mărească plata de studii cu 3%”- această clauză este una inutilă, atît timp cît contractul propriu-zis se încheie între părți doar pe un an calendaristic.

,,Prestatorul de servicii are dreptul de a rezilia contractul încheiat unilateral, făra a avea un motiv întemeiat” – acestă prevedere, de asemenea, este abuzivă deoarece prestatorul de servicii are dreptul de a rezilia contractul doar în baza unui motiv întemeiat și care să fie scris în contractul de prestări servicii.

,,În caz că beneficiarul de servicii dorește să achite cash taxa pentru studiu, sunt obligați să achite 50% din prețul total, de asemenea, sunt obligați să achite penalități pentru fiecare zi de întîrziere în valoare de 0,5%- astfel penalitate pentru neonorarea obligațiunilor este stabilită doar pentru părinte, fără a fi stabilite careva penalități și pentru instituția de învățămînt, în caz că nu-și onorează obligațiunile contractuale.

,,Prestatorul poate întrerupe frecventarea elevului a orelor de clasă, cît și are dreptul de a rezilia contractul, dacă o rata a taxei de studii nu a fost achitată în termen de 3 luni, cu toate că celelalte rate au fost achitate” – este, deasemenea, o clauză abuzivă.

,,Contractul are un șir de clauze de interzicere a unor acțiuni ale elevilor” - prevederi inutile ale contractului, deoarece normele de interzicere nu pot face obiect al contractului, urmînd să fie transferate în Regulamentul intern al instituție.

,,Refuzul de a efectua recalcul la plată achitată pentru alimentare, în caz de absență motivată”- prestatorul de servicii își atribuie un avantaj excesiv.

Pe tot parcursul contractului angajarea elevului în anumite obligații, este de asemenea o clauză abuzivă, deoarece elevul nu este subiect al contractului.

Urmare celor descrise mai sus, ținînd cont că consumatorul a semnat un contract tipic, redactat din timp, făra a negocia în mod individual toate prevederile contractuale, face ca contractul propriu-zis să conțină clauze abuzive, în favoarea prestatorului.

Agenția pentru Protecția Consumatorilor a întocmit act de constatare a clauzelor abuzive și a acordat un termen rezonabil, în care instituția de învățămînt să modifice prevederile contractuale abuzive, în caz contrar Agenția pentru Protecția Consumatorilor își rezervă dreptul inițierii unei acțiuni în instanța de judecată.

Conform Legii nr.256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, o clauză abuzivă este o clauză contractuală care, nefiind negociată în mod individual cu consumatorul, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului, contrar cerinţelor de bună-credinţă, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor care decurg din contract.

Astfel, clauzele abuzive sunt interzise expres prin Legea nr.256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.

Mai mult, legiuitorul stabileşte că orice clauză abuzivă introdusă de comerciant în contractele încheiate cu consumatorii este considerată nulă din momentul încheierii contractului.

Astfel, se pune în sarcina comercianţilor că contractele încheiate cu consumatorii să conţină doar clauze contractuale clare, univoce, a căror înţelegere nu necesită cunoştinţe speciale, să fie redactate într-un limbaj clar şi inteligibil.

În cazul unor dubii cu privire la sensul unei clauze, prevalează interpretarea cea mai favorabilă pentru consumator.

Comerciantul este obligat, la solicitarea consumatorului, să prezinte acestuia un exemplar al contractului cu clauze contractuale standard pe care îl propune.

Dragi consumatori, asiguraţi-vă că citiţi toate clauzele atunci când încheiaţi un contract, iar în caz de dubii nu ezitaţi să cereţi consilierea unei persoane competente întru evitarea includerii clauzelor abuzive în contractele încheiate.

Pentru consiliere gratuită, apelaţi linia fierbinte a APC - 022 74 14 64 sau 0800 280 28 (apel gratuit din teritoriul Rep. Moldova).


Serviciul de informare și comunicare cu mass-media

022 501 926

01 Noiembrie | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 Octombrie | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 Octombrie | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...