Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei este autoritatea administrativă care coordonează la nivel naţional controlul respectării legislaţiei cu privire la protecţia consumatorilor, avînd statut de punct de contact national și calitatea de birou unic de legătură în domeniul cooperării privind încălcările transfrontaliere în domeniul protecției consumatorilor lansează Campania de informare “Marcaj de conformitate, element de siguranță”.
Pentru a indica dacă un produs este conform legislaţiei naționale care este armonizată cu directivele comunitare, se utilizează un marcaj de conformitate – marcajul CE sau marca de conformitate SM. Produsele care dispun de acest marcaj îndeplinesc cerințe care oferă un nivel ridicat de protecție a intereselor publice precum sănătatea și siguranța în general, sănătatea și siguranța la locul de muncă, protecția consumatorilor, protecția mediului și securitatea, garantând totodată că libera circulație a produselor nu este restricționată într-o măsură mai mare decât cea permisă prin legislația comunitară de armonizare sau norma națională.
Marcajul CE sau marca de conformitate SM este singurul marcaj care atestă conformitatea produsului cu cerinţele aplicabile. Se interzice aplicarea pe produse a unor marcaje, însemne sau inscripţii care pot induce în eroare părţile terţe în ceea ce priveşte semnificaţia şi/sau forma marcajului CE. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe produs doar cu condiţia că, prin aplicarea acestuia, nu vor fi afectate vizibilitatea, lizibilitatea şi semnificaţia marcajului CE. Marcajul CE sau marca de conformitate SM se aplică în mod vizibil, lizibil şi indelebil pe produs sau pe plăcuţa cu datele produsului. În cazul în care acest lucru nu este posibil sau justificat din considerente ce ţin de natura produsului, marcajul se aplică pe ambalaj şi pe documentele de însoţire, dacă legislaţia în cauză prevede astfel de documente.
În cadrul campaniei de informare Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei se va focusa preponderent pe informarea consumatorilor și a mediului de afaceri asupra conformității echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (între 50 și 1 000 V pentru curentul electric alternativ și între 75 și 1500 V pentru curentul electric continuu).
Pentru atingerea obiectivului de diminuare a riscului de apariție a produselor și serviciilor periculoase pe piață prin consolidarea capacităților de supraveghere a pieței produselor nealimentare și serviciilor, în primele două luni de campanie, se propune consilierea mediului de afaceri în scopul conformării voluntare cu prevederile legale ca într-un termen apropiat să fie lansată procedura de conlucrare între APCSP şi Serviciul Vamal. Notificările Serviciului Vamal remise către Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei va constitui temei pentru verificarea produselor suspecte a fi neconforme la etapa plasării pe piață (introducerii în țară). În cazul în care APCSP constatată că produsele prezintă un risc grav, se va lua măsuri pentru a preveni introducerea produselor respective în circulaţie prin emiterea prescripţiei de interzicere a punerii la dispoziţie pe piaţă a produselor.
În scopul comunicării eficiente cu consumatorii APCSP va instala cortul protecției consumatorilor în preajma intrărilor principale ale piețelor și a centrelor comerciale, cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție împotriva COVID-19.
Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei recomandă consumatorilor și reprezentanților comunității de afaceri să urmărească pagina oficială consumator.gov.md pentru a fi la curent cu acțiunile ce urmează a fi desfășurate și a valorifica oportunitatea de informare și consiliere.