DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Tot ce trebuie să știți despre expertiza produselor neconforme
Tot ce trebuie să știți despre expertiza produselor neconforme
29 August | 2014
Tot ce trebuie să știți despre expertiza produselor neconforme
eye
2494

Care sunt drepturile noastre în calitate de consumatori atunci cînd procuram un produs ce se dovedește a fi necalitativ? Fie că este vorba de îmbrăcăminte, telefoane mobile, frigider sau oricare alt produs care îl utilizăm zilnic. Primul lucru, cînd revenim la vînzător, el ne acuză că nu am utilizat corect produsul sau invocă că produsul deja nu are termen de garanție sau multe alte motive doar să nu satisfacă pretențiile noastre în calitate de consumator.

Pentru a demonstra vinovăția consumatorului, comerciantul urmează pe banii săi să efectueze expertiza produsului defect la o instituție licențiată, neutră și în decurs de 14 zile din momentul depunerii reclamației consumatorului.

Agenția pentru Protecția Consumatorilor vă prezintă o informație utilă despre tot ce trebuie să știți despre expertiza produselor defecte.

Vînzătorul este în drept să inițieze efectuarea unei expertize, în caz că refuză satisfacerea pretenţiilor consumatorului.

Caracteristicile expertizei sunt:

  • este efectuată de o persoană competentă în domeniu și licențiată de Camera de licențiere.
  • neutră- expetiza nu poate fi efectuată la un service center cu care vînzătorul are un contract;
  • 14 zile calendaristice- este termenul în care urmează să fie efectuată expertiza, din moment ce consumatorul a depus reclamația;
  • expertiza produsului reclamat, vînzătorul o va efectua din contul său.
  • consumatorul are dreptul de a asista la expertiza. Expertul și comerciantul sunt obligați de a-l informa prin poștă despre ora și locul efectuării expertizei;
  • în cazul produselor mai mari ca dimensiune, este obligat să asigure transpotul produsului sau să achite cheltuielile de transport consumatorului.
  • pe perioada expertizei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţionabil de uz casnic. De exemplu: s-a defectat maşina de spălat haine. pe parcursul acestei perioade maşina de spălat, fiind un produs casnic necesar, trebuie înlocuită temporar cu alta.
  • vînzătorul este obligat să vă prezinte refuzul de a vă satisface pretenţiile în formă scrisă, anexînd copia rezultatelor expertizei.

Drepturile consumatorilor în cadrul efectuării expertizei:

  • de a cere desemnarea în calitate de expert a unei anumite persoane sau instituții specializate;
  • să formuleze și să prezinte expertului întrebări;
  • să ia cunoștință de raportul de expertiză;
  • să propună consemnarea în raportul de expetiză a unor întrebări asupra cărora expetul urmează să se pronunțe;
  • să participe la investigațiile expertului;
  • să solicite prin instanță ordonarea efectuării unei expertize repetate.

IMPORTANT! În caz de neprezentare la expertiză a comerciantului sau a consumatorului ce au fost anunțați legal, expertiza va avea loc și nu poate să atragă nulitatea raportului de expertiză căci prezenta lor nu este obligatorie.

Obligațiile expertului sunt:

  • să citeze legal părțile cointeresate la efectuarea expertizei;
  • să răspundă, prin efectuarea expertizei, la întrebările relevante obiectului supus expertizei.
  • să nu divulge cicumstanțele și datele ce i-au devenit cunoscute în urma efectuării expertizei sau în urma participării la o ședință de judecată închisă.
  • să prezinte explicații în fața instanței judecătorești ori de cite ori i se va cere.

Raportul de expertiză are următoarele cerințe legale:

  • raportul de expertiză se elaborează în scris;
  • raportul de expertiză va cuprinde descrierea amplă a investigațiilor și concluziile pe maginea lor;
  • în cazul în care expertul constată și alte circumstanțe importante în momentul efectuării expertizei, are dreptul să le includă în raport.
  • raportul de expertiză poate fi contestat de oricare din părți.

Instituțiile unde se poate de efectuat expertiza produselor/serviciilor sunt :

  • Camera de Comerţ şi Industrie şi subdiviziunile ei teritoriale;
  • laboratoarele din cadrul Sistemului Naţional de Certificare, în conformitate cu lista aprobată prin hotărîre a Departamentului Standardizare şi Metrologie;
  • laboratoarele din cadrul sistemului sănătăţii (serviciul sanitaro-epidemiologic) în conformitate cu lista aprobată de Ministerul Sănătăţii;
  • Camera de Stat pentru Supravegherea Marcării de pe lîngă Vistieria de Stat - pentru materiale preţioase;
  • Comisia de expertiză, formată din reprezentanţii vînzătorului, producătorului, Camerei de Comerţ şi Industrie şi subdiviziunilor ei teritoriale, cu participarea consumatorului.
01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...