Entuziasmul de a procura un produs nou și mult dorit, eclipsează uneori capacitatea cumpărătorului de a da importanţă sporită unor detalii de natură juridică. Pentru asta, înainte de a lua decizia de a face o achiziţie, este recomandat să apelaţi la sfatul unui specialist, capabil să vă dea raspunsuri obiective şi tranşante la o anumită situaţie sau alta. Agenția pentru Protecția Consumatorilor vine să răspundă la cele mai frecvente întrebări legate de contractele de vînzare-cumpărare.
Ce este contractul de vânzare-cumpărare?
Contractul de vânzare-cumpărare este unul din cele mai utilizate contracte din viaţa de zi cu zi și este un contract necesar (oamenii îşi pot satisface practic toate necesităţile materiale şi spirituale, ei pot cumpăra și pot vinde bunuri).
În contractul de vânzare-cumpărare o parte (vânzător) se obligă să transmită un bun în proprietatea celeilate părți (cumpărător), iar aceasta se obligă să preia bunul și să plătească prețul cuvenit (art. 753 al Codului Contravențional al Republicii Moldova).
În ce formă se încheie un contract de vânzare-cumpărare?
Deoarece legislaţia nu prevede o anumită formă pentru contractul de vânzare-cumpărare, forma contractului va fi dirijată de bunul ce este obiectul contractului.
Contractul de vânzare-cumpărare poate fi încheiat în:
- formă verbală, dacă obiectul contractului nu necesită forma scrisă, autentificare notarială, înregistrare (de cele mai multe ori sunt bunuri cu o valoare mai mică de 1000 lei)
- formă scrisă, dacă legea prevede expres acest lucru, sau la voinţa părţilor
- va fi autentificat notarial în toate cazurile când legea stipulează expres acest lucru şi atunci când părţile vor dori autentificarea notarială a contractului.
Ce conflicte pot apărea în cazul unui contract de vânzare-cumpărare?
Ca rezultat al încheierii unui contract de vânzare-cumpărare pot apărea o serie de conflicte. Motivele acestor conflicte sunt diferite, cum ar fi: procurarea unui bun defectat, sau de o calitate rea, fie calitatea bunului nu corespunde descrierii făcute de către vânzător, fie vânzătorul nu a transmis bunul către cumpărător, sau nu l-a transmis în termenii stabiliți în contract, fie cumpărătorul nu a achitat prețul bunului.
Aceste conflicte pot fi soluționate după caz:
1) pe cale amiabilă, adică prin înțelegerea dintre părți
2) în caz că persoanele nu au găsit un numitor comun, fiecare din părțile contractului care consideră că i s-a încălcat un drept poate să se adreseze în instanța de judecată cu o cerere de chemare în judecată în scopul de a-și apăra drepturile.
Când cumpărătorul poate să întoarcă bunul cumpărat?
Cumpărătorul este în drept să întoarcă vânzătorului bunul cumpărat în următoarele situații:
- când bunul procurat este defectat
- când bunul procurat nu este de calitatea descrisă de către vânzător
- când bunul procurat s-a deteriorat în interiorul termenului de garanție și nu mai poate fi reparat, sau ca rezultat al reparației bunul nu mai poate fi utilizat la maxim conform destinației sale
- când cumpărătorul a cumpărat un bun (mobil, neconsumptibil), dar ulterior a constatat că are nevoie de un alt bun de același tip, doar că de o altă mărime sau culoare etc. (Ex: cumpărătorul a procurat un maiou, dar ajungând acasă a constatat că are nevoie de o altă mărime (culoare, model). În aşa situaţii, cumpărătorul în termen de 14 zile, cu bonul de casă care i-a fost dat la cumpărare şi cu maioul neutilizat, poate să schimbe la vânzător (în același magazin) maioul pe un alt maiou sau un alt model, achitând după caz diferenţa de preţ. Vânzătorul este obligat să-i dea cumpărătorului maioul pe care îl solicită.) Această situație poartă denumirea de preschimbare.
Prin urmare pentru a preschimba un bun sunt necesare următoarele condiții:
1. bunul să fie mobil, neconsumtibil (îmbrăcăminte, obiecte de uz casnic etc., cu excepția imobilelor, produselor alimentare)
2. să fie păstrat bonul de casă
3. bunul să nu fie utilizat
4. cumpărătorul trebuie să se adreseze la același vânzător.
Este important să facem diferență între noțiunea de consumator și cea de cumpărător, astfel încît consumatorul este orice persoană ce are doar intenția să cumpere un produs, însă cumpărătorul fiind persoana ce a săvîrșit actul de vînzare cumpărare prin încheierea unui contract.
Dragi consumatori, în caz că aveți nevoie de o consultație în domeniul protecției drepturilor consumatorilor , apelați fără ezităre la numărul de telefon al liniei fierbinți 022 74-14-64 și 0 800 280 28 (apel gratuit din raionele țării).