Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului 2020, marcată anual la 15 martie, va avea tematica „Consumatorul loial”. Tema este propusă de Consumers International, o comunitate a instituțiilor și asociațiilor din domeniul protecției drepturilor consumatorilor ce numără peste 200 de organizații membre din peste 100 de țări.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului a fost inspirată de președintele John F Kennedy, care a trimis un mesaj special la Congresul SUA din 15 martie 1962, în care a abordat în mod oficial problema drepturilor consumatorilor. Mișcarea consumatorilor a marcat prima dată această dată în 1983 și acum folosește ziua în fiecare an pentru a mobiliza consumatorii și autoritățile pe probleme și campanii importante.
Cererea de produse durabile este în creștere - în special în rândul consumatorilor mai tineri. Un studiu global (https://www.nielsen.com/eu/en/press-releases/2015/consumer-goods-brands-that-demonstrate-commitment-to-sustainability-outperform/) a descoperit că 66% dintre consumatori spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru mărci durabile. Însă unele studii (https://hbr.org/2019/07/the-elusive-green-consumer și https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2018/was-2018-the-year-of-the-influential-sustainable-consumer/) consideră că achizițiile reale de produse durabile se încadrează în intervalul 20-30%. În general, sustenabilitatea nu este alegerea ușoară pentru consumatori și necesită eforturi din partea lor de a cerceta sau identifica achiziția potrivită, schimbarea comportamentului sau necesită plata mai mult.
În acest context, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței recomandă producătorilor să valorifice oportunitatea de a-și construi încrederea cu consumatorii conștienți social, care caută produse care să se alinieze valorilor lor, durabile și inofensive.
În perioada lunilor februarie-martie, în contextul tematicii anuale, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței va desfășura acțiuni ample de conștientizare a importanței valorificării drepturilor consumatorilor și responsabilității mediului de afaceri.