DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Sfaturi generale pentru consumatori în apărarea drepturilor sale
Sfaturi generale pentru consumatori în apărarea drepturilor sale
05 February | 2021
Sfaturi generale pentru consumatori în apărarea drepturilor sale
eye
1308

Prin lege sunt stabilite drepturile fundamentale ale consumatorilor, astfel fiecare consumator are dreptul la:

  • protecţia drepturilor sale de către stat în calitatea sa de consumator;
  • protecţia împotriva riscului de a achiziţiona un produs, un serviciu care ar putea să-i afecteze viaţa, sănătatea, ereditatea sau securitatea ori să-i prejudicieze drepturile şi interesele legitime în calitatea sa de consumator;
  • remedierea sau înlocuirea gratuită, restituirea contravalorii produsului, serviciului ori reducerea corespunzătoare a preţului, repararea prejudiciului, inclusiv moral, cauzat de produsul, serviciul necorespunzător;
  • informaţii complete, corecte şi precise privind produsele achiziţionate şi serviciile prestate;
  • instruirea în domeniul drepturilor sale ca consumator etc.

Întru asigurarea acestor drepturi prin lege se interzice:

- producerea, depozitarea, plasarea pe piaţă a produselor falsificate sau care, utilizate în condiţii normale, pot pune în pericol viaţa, sănătatea, ereditatea, securitatea sau averea consumatorilor;

- producerea, depozitarea, plasarea pe piaţă a produselor în lipsa certificatelor de conformitate sau declaraţiilor de conformitate (după caz), sau a altor documente conform legislaţiei, cu termenul de valabilitate expirat sau care nu corespund cerinţelor de calitate stipulate în documentele normative respective.

Unul din cele mai importante momente în protecţia consumatorilor este informarea lor completă, corectă şi precisă în vederea asigurării posibilităţii consumatorilor de a face alegerea potrivită în conformitate cu necesităţile proprii.

În acest sens legea prevede faptul că se interzice importul, plasarea pe piaţă şi comercializarea produselor, prestarea serviciilor fără informaţii complete, corecte şi precise în limba de stat sau în limba de stat şi limba rusă.”

Totodată, în cazul în care consumatorul a depistat deficienţe la produsul procurat sau serviciul comandat, este important să cunoască că: remedierea gratuită a deficienţelor apărute la produs sau serviciu, înlocuirea gratuită sau restituirea contravalorii produsului sau serviciului necorespunzător, în cadrul termenului de garanţie sau termenului de valabilitate, deficienţe care nu sunt imputabile consumatorului, se face necondiţionat de către vânzător, prestator, într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data înaintării reclamaţiei de consumator sau în termenul stabilit prin contract.

Vânzătorul,  prestatorul poate să refuze satisfacerea reclamaţiei consumatorului doar în cazul în care va dovedi vina consumatorului, în baza  rezultatelor  expertizei tehnice efectuate de o terţă parte abilitată în domeniu conform legislaţiei

În conformitate cu prevederile legislaţiei, consumatorul este în drept să participe  la efectuarea expertizei nemijlocit sau prin reprezentantul său.

Consumatorul poate să beneficieze de drepturile expuse mai sus pe durata termenului de garanţie sau pe durata de funcţionare a produsului în cazul constatării viciilor ascunse la produsul respectiv.

    La depistarea deficienţelor la produsele procurate sau serviciile comandate, consumatorul, pentru a beneficia de drepturile sale, trebuie să acţioneze corect şi anume:

               Iniţial, reclamaţiile referitor la produsele sau serviciile necorespunzătoare se depun vânzătorului sau  prestatorului (în formă scrisă) pentru remedierea, înlocuirea gratuită sau obţinerea contravalorii lor în perioada lor de garanţie sau a termenului de valabilitate.

       Odată cu depunerea reclamaţiei consumatorul prezintă copia bonului de casă sau alt document care confirmă efectuarea cumpărăturii respective sau prestării serviciului.

          În cazul în care consumatorul nu este de acord cu rezultatul examinării reclamaţiei de către vânzător sau i s-a refuzat satisfacerea ei, sau nu a primit nici un răspuns în scris în decurs de 14 zile calendaristice, el este în drept să se adreseze organelor abilitate conform legislaţiei cu funcţii de protecţie a consumatorilor  sau conform procedurii civile în instanţa de judecată.

Nu ezitaţi să înscrieţi reclamaţia dumneavoastră în Registrul de reclamaţii care este obligatorie să fie prezentată la loc vizibil în fiecare unitate de comerţ.

Efortul depus de organele administraţiei publice abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor şi a asociaţiilor obşteşti de consumatori nu poate fi  eficient dacă dumneavoastră  nu vă cunoaşteţi bine drepturile şi nu acţionaţi respectiv, în cazul în care vă sunt lezate drepturile de consumator, rămânând pasivi şi indiferenţi.

Nu ezitaţi, apelaţi la linia fierbinte de consultare la numărul de telefon: 022 515151

01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...