DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Sfatul specialistului! Condițiile în care consumatorul poate cere prejudicii
Sfatul specialistului! Condițiile în care consumatorul poate cere prejudicii
24 September | 2014
Sfatul specialistului! Condițiile în care consumatorul poate cere prejudicii
eye
2406

Deseori se întîmplă să procurăm produse care se dovedesc a fi necorespunzătoare sau serviciile de care beneficiem sunt necalitative. Fiecare dintre noi în calitate de consumator avem dreptul pe lîngă remedierea gratuită a deficienţelor apărute la produs/serviciu, înlocuirea gratuită sau restituirea contravalorii produsului/serviciului necorespunzător, avem dreptul să solicităm inclusiv repararea prejudiciului.

În acest context, Agenția pentru Protecția Consumatorilor vine cu o informație utilă despre ce fel de prejudicii poate beneficia consumatorul.

Ce fel de prejudicii poate cere consumatorul?

În rezultatul consumului unui produs necorespunzător sau al beneficierii de un serviciu necalitativ, consumatorul poate solicita recuperarea prejudiciului material sau, după caz, poate solicita cumulativ atât recuperarea prejudiciului material, cît și a celui moral.

Care sunt condiţiile de reparare a prejudiciului?

  • consumatorul este în drept să pretindă repararea prejudiciului cauzat de produsele sau serviciile necorespunzătoare, indiferent de faptul dacă s-a aflat sau nu în relaţii contractuale cu vînzătorul sau prestatorul;
  • prejudiciul se repară de către vânzător sau prestator şi în cazul în care livrarea produsului sau prestarea serviciului se fac în mod gratuit sau la preţ redus, ori dacă produsul a fost comercializat ca piese de schimb sau distribuit sub altă formă;
  • prejudiciul (inclusiv moral) se repară de către vânzător sau prestator, dacă a fost cauzat pe parcursul:

* termenului de valabilitate - la produsele pentru care se stabileşte acest termen;

* duratei de funcţionare - la produsele de folosinţă îndelungată;

* a 2 ani - la produsele pentru care nu este prevăzută stabilirea termenului de valabilitate sau a duratei de funcţionare.

  • prejudiciul moral se repară indiferent de repararea prejudiciului material cauzat consumatorului;
  • pentru repararea prejudiciului cauzat consumatorului, acesta trebuie să facă dovada prejudiciului.

Care sunt condiţiile pentru a cere un prejudiciu material?

  • conduita sau fapta ilicită din partea agentului economic:

* provoacă daune materiale unui individ în mod personal sau unui grup de consumatori;

* aduce atingere proprietăţii sau integrităţii corporale ale consumatorului.

  • un rezultat dăunător al acestei conduite, care poate fi exprimat:

* printr-un prejudiciu adus proprietăţii consumatorului;

* prin vătămarea sănătăţii şi integrităţii corporale.

  • un raport de cauzalitate între fapta ilicită şi prejudiciul produs, demonstrat prin:
  • contractul de consum încheiat de părţi;
  • bonul de plată sau chitanţa de consum;
  • bilet sau tichet de transport;
  • alte documente doveditoare.
  • fapta să fie săvârşită cu vinovăţie din:

* intenţie;

* imprudenţă.

  • să nu existe împrejurări sau cauze ce ar exclude caracterul ilegal al faptei sau ar înlătura răspunderea juridică, precum:

* absenţa produsului defectuos
* afirmaţii false ale consumatorului
* nerespectarea de către consumator a condiţiilor de transport, depozitare şi consum a produsului declarat
* prejudiciul a fost reparat cu referire la diferitele modalităţi de reparare, de care subiectul nu poate uza concomitent

Care sunt condiţiile obligatorii pentru a cere repararea prejudiciului moral?

existenţa prejudiciului, demonstrat prin:

  • explicaţiile părţilor şi ale persoanelor terţe;
  • depoziţiile martorilor;
  • probele scrise (înscrisurile);
  • dovezile materiale;
  • concluziile experţilor (de exemplu, prin efectuarea unei expertize psihologice a suferirii prejudiciului moral).

acţiunile ilicite ale persoanei care a cauzat prejudiciul, prin comercializarea:

  • unor bunuri de calitate inadecvată;
  • în garnituri incomplete;
  • cu termenul de valabilitate (utilizare) expirat.

IMPORTANT! Mărimea daunelor morale și materiale poate fi stabilită și acordată doar de către instanța de judecată.


01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...