Stimate Dle Zetia,
În legătură cu articolul publicat de săptămânalul „Экономическое обозрение-Logos Press" nr.39 din 25 octombrie 2013 , țin să vă comunic următoarele.
Sunt întru totul de acord cu Dvs. că rolul consumatorului atunci cînd vorbim de calitatea produselor și serviciilor este unul foarte important. Mai mult, consumatorul informat și activ, prin atitudinea sa participativă, joacă un rol vital în economia oricărui stat. Ati menționat în articol că instituțile mass-media nu se grăbesc să reflecte subiecte ce ar educa consumatorul. Și aici vă împărtășesc idea că mass-media ar contribui enorm la procesul de educare și sensibilizare a opiniei publice privind standardele de calitate la care ar trebui să se alinieze produsele și serviciile prestate.
Dar oare mesasjul Dvs, de a blama instituțiile statului și a declara neargumentat că piața este plină de falsuri nu descurajeaza și taie din elanul consumatorului?
În ultimul an Agenția depune eforturi mari întru transpunerea noii abordări de care se ghidează. Accentul este pus pe educarea mediului de afaceri și a consumatorilor pentru a promova conformarea voluntară cu legea de către operatorii economici și a abilita consumatorii să aibă grijă de propriile interese. De asemenea accentul este pus pe furnizarea consultanței și investigarea plângerilor din partea publicului. Datele ne vorbesc elocvent că în ultimii doi ani, Agenția a micșorat cu o treime numărul controalelor efectuate în favoarea activităților ce țin de informare, consultanță și consiliere a consumatorilor, dar și a agenților economici. Totodată, Agenția se străduie să facă față numărului mare de plîngeri ale consumatorilor, care deja timp de 9 luni ale anului curent s-a egalat cu numărul petitiilor din perioada anului 2012: plîngeri din partea consumatorilor - 1040, cosultatii oferite la telefon - 3200.
Acest lucru ne permite să ne reorientăm efiecient eforturile și resursele asupra producătorilor și importatorilor mari, scăzînd din numărul controalelor mai puțin eficiente la comercianții mici.
Mai mult, conform Legii 235 din 01.12.2011 toate organismele de certificare au obligația să informeze părţile interesate despre măsurile preconizate în legătură cu produsele neconforme (depistate în procesul evaluării) care prezintă riscuri pentru sănătatea şi siguranţa persoanelor sau despre alte aspecte ale protecţiei interesului public. Vă comunicăm că Agenția primește în mod regulat de la cîteva organisme de certificare acreditate în țară sesezări în acest sens. OC "Trans -Sdandard", spre marele nostru regret, nu se regăsește printre aceste patru organisme de certificare. De la începutul anului curent am primit cel puțin 15 sesizări din partea organismelor de certificare unde se regăseau 60 agenți economici care erau suspectați că plasau/comercializau produse neconforme. De la începutul anului 2013, Agenția pentreu Protecția Consumatorilor a depistat în cadrul controalelor 280 cazuri de lipsă a certificatului de conformitate și 10 cazuri de aplicare ilegală a mărcii de conformitate.
Pe această cale, Agenția pentru Protecția Consumatorilor, vine repetat cu apelul către toți consumatorii, agenții economici, părți interesate să sesizeze cazurile de încălcare a legislației în domeniul supravegherii pieței și protecției consumatorilor, or 39 inspectori de care dispune APC nu pot reuși separat să asigure plasarea pe piață și comercializarea produselor sigure.
Este însă adevarat, domnule Zetia, că la capitolul infrastructura calității în Republica Moldova este loc de mai bine și propunerile dvs. de a efiencitiza activitatea pe acest segment merită să fie discutate la o eventuală masă-rotundă cu reprezentanții Ministerului Economiei, Centrului Național de Acreditare, Institutului de Standardizare, Asociațiilor Obștești.
Voi fi bucuros să Vă ofer platforma Agenției pentru a discuta subiectul sus menționat.
Cu respect,
Alexadru CUZIMUC
Directorul Agenției Pentru Protecția Consumatorilor