DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă RECOMANDĂRI ŞI SFATURI PRACTICE PENTRU CONSUMATORI LA COMERCIALIZAREA ÎMBRĂCĂMINTEI
RECOMANDĂRI ŞI SFATURI PRACTICE PENTRU CONSUMATORI LA COMERCIALIZAREA ÎMBRĂCĂMINTEI
12 February | 2021
RECOMANDĂRI ŞI SFATURI PRACTICE PENTRU CONSUMATORI LA COMERCIALIZAREA ÎMBRĂCĂMINTEI
eye
1714

 

         Atunci când se cumpără un produs, trebuie să se ia în consideraţie următoarele:

 

         ÎNAINTE DE CUMPĂRARE:

  • citiţi atent informaţiile cu privire la produsele care sunt oferite de către agenţii economici (denumirea produsului, cantitatea, preţul, termenul de garanţie sau de valabilitate, riscuri previzibile, contraindicaţii, modul de utilizare etc.);
  • nu vă lăsaţi influenţat  de informaţiile publicitare şi de ambalaj, deoarece acestea pot fi adevărate dar şi înşelătoare, iar ambalajul mai atrăgător nu conţine totdeauna şi un produs mai bun;
  • preţul şi calitatea pot varia mult; alegeţi fără grabă şi cereţi sfatul vânzătorului (agenţii economici sunt obligaţi să demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării, modul de instalare şi  utilizare a produselor respective);
  • preţul trebuie să fie afişat la loc vizibil, uşor de citit;
  • citiţi cu atenţie informaţiile scrise cu litere mici, uneori ele sunt cele mai importante;
  • nu vă lăsaţi impresionaţi de anunţul “marfa vândută nu se schimbă!” întrucât aveţi dreptul legal la schimbarea produsului necorespunzător sau restituirea contravalorii acestuia (şi după caz, la despăgubire), cu excepţia produselor care nu se supun înlocuirii (lista produselor care nu se supun înlocuirii o găsiţi la sfârşitul prezentului ghid );
  • cereţi de la vânzător documentul care să confirme faptul efectuării cumpărăturii cu indicarea datei cumpărării, denumirii agentului economic, denumirii produsului şi costul lui (bonul de casă sau alt document care confirmă faptul efectuării cumpărăturii);
  • pentru produsele de folosinţă îndelungată cereţi de la vânzător instrucţiuni de utilizare şi certificat de garanţie (în limba de stat, chiar dacă sunt de import) şi solicitaţi vânzătorului să vă demonstreze modul de funcţionare şi utilizare a produsului respectiv.

 

ÎMBRĂCĂMINTE

Îmbrăcămintea este un lucru care ne preocupă pe fiecare din noi, indiferent de activitatea profesională, mediul social, gradul de cultură etc.

Ea are o influenţă majoră asupra confortului zilnic şi tonusului activităţii noastre.

Ce trebuie să ştim înainte de a decide să cumpărăm îmbrăcăminte?!

Pentru a stabili compoziţia fibroasă a ţesăturii din care este confecţionat produsul ales - citiţi atent eticheta şi descifraţi simbolurile în felul următor:

PA – poliamid;

PAN – poliacrilnitril;

PE – poliester;

VI – viscoză;

A – acetat;

TA – triacetat;

AF – alte fibre;

Ţesăturile din fibre naturale nu au simboluri şi se indică prin cuvintele respective:

Lână

Bumbac

In

etc.

După alegerea modelului,  în conformitate cu cerinţele şi gusturile fiecărei persoane, cumpărătorul solicită produsul de mărimea adecvată corpului său sau pentru cine este destinat produsul respectiv. Mărimea hainei se notează cu cifre arabe în următoarea consecutivitate:

  • Pentru îmbrăcămintea pentru femei (paltoane, jachete, rochii, bluze etc.):
  • înălţimea corpului măsurată în centimetri;
  • circumferinţa bustului în centimetri;
  • circumferinţa şoldurilor în centimetri;

exemplu: 158-96-104

  • Pentru îmbrăcămintea pentru bărbaţi (cu excepţia cămăşilor):
  • înălţimea corpului;
  • circumferinţa pieptului;
  • circumferinţa taliei;

exemplu: 176-100-88

Pentru cămăşi:

  • înălţimea corpului;
  • circumferinţa pieptului;
  • circumferinţa gâtului;

exemplu: 176-100-41

Prin îmbrăcarea hainei alese asiguraţi-vă ca legeritatea la mişcări va garanta comoditatea în purtare. În acelaşi timp verificaţi funcţionarea accesoriilor (butoni, nasturi, fermoare, catarame etc.).

Asiguraţi-vă ca haina aleasă nu are defecte de calitate, cum ar fi: porţiuni de ţesuturi decolorate, pârlite, sau găuri; vopsiri sau imprimări neuniforme; butoniere festonate incomplet; detalii cusute asimetric; porţiuni descusute; fermoare defecte; deformări ale hainei din cauza montării incorecte a căptuşelii; nasturi de mărime, model sau culoare diferită; pete etc.

Verificaţi existenţa semnelor grafice necesare pentru întreţinerea corectă a  hainei, care trebuie să fie fixate de haină, astfel încât să se păstreze şi să însoţească haina pe toată durata ei de utilizare. Aceste semne grafice reprezintă semne convenţionale internaţionale de  întreţinere şi se referă în principal la spălare, clorurare, călcare, curăţare şi uscare conform tabelului de mai jos:

 

Simbo-lul grafic

Semnificaţia simbolului

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

   

 

   

 

 

 

   

   

 

    

    

    

Spălarea

Spălare manuală, temperatura maximă de spălare  40 oC

Spălare moderată cu maşina de spălat la temperatura nu mai mare decât cea indicată în vas

Liniuţa (––) de sub simbol indică stoarcere redusă

Interdicţia de a spăla în apă (nici manual şi nici cu maşina)

 

Clorurarea 

Clorurare permisă numai în soluţie rece şi diluată

Clorurarea este interzisă

 

Călcarea

Fierul de călcat simbolizează călcarea casnică a produsului. Nivelurile de temperatură maximă sunt indicate prin unul, două sau trei puncte

Călcarea la temperatura maximă a fierului de călcat 200 oC – trei puncte

Călcarea la temperatura maximă a fierului de călcat 150 oC – două puncte

Călcarea la temperatura maximă a fierului de călcat 110 oC – un punct

Călcarea şi tratarea cu aburi este interzisă

 

Curăţarea chimică

Cercul simbolizează curăţarea chimică pentru articolele textile. El conţine indicaţii care corespund la diferite tratamente de curăţare chimică, astfel:

Curăţarea chimică în toţi solvenţii folosiţi pentru un astfel de tratament

Curăţarea chimică în tetracloretilenă sau monofluortriclor-metan

Curăţarea chimică în tetracloretilenă sau monofluortriclor-metan

Liniuţa (––) de sub simbol indică excluderea apei şi/sau a acţiunilor mecanice şi/sau uscării

Curăţarea chimică în trifluortriclor-metan, benzină

Se interzice curăţarea chimică şi scoaterea petelor cu solvenţi

Uscarea

Posibilitatea uscării în maşina cu tambur

Uscarea numai în poziţie verticală

Uscarea numai în poziţie orizontală

Respectând instrucţiunile de întreţinere Vă asiguraţi reducerea degradării hainei şi prelungirea duratei ei de utilizare, stabilitatea  dimensională a hainei, precum şi  păstrarea prospeţimii vopsirii şi imprimărilor.

E util să ştiţi că în conformitate cu Legea nr.105/2003 privind protecția consumatorilor, beneficiaţi de un termen de 30 de zile, de la data cumpărării hainei, termen  în care puteţi reclama calitatea hainei necorespunzătoare, prezentând-o  vânzătorului  împreună cu bonul de cumpărare sau alt document care confirmă faptul efectuării cumpărăturii respective.

         Pentru produsele de sezon (încălţăminte, articole vestimentare, produse din blană etc.) procurate pînă la începerea sezonului respectiv, termenul de garanţie se calculează de la începutul sezonului: pentru perioada de iarnă – de la 1 octombrie, pentru perioada de vară – de la 1 aprilie, răspunderea vînzătorului fiind angajată în termen de 30 zile.

01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...