Recent, Agenția pentru Protecția Consumatorilor a petrecut un control de stat la un magazin de electrocasnice din mun.Chișinău, urmare petiției depuse de un consumator ce invocă că agentul economic în cadrul desfășurării activității comerciale utilizează practici comerciale incorecte.
La intrare în magazinul propriu-zis era afișat un panou publicitar conform căruia dacă cumperi produse în suma ce depășeste 1000 lei, i se oferă un cadou în valoare de 200 lei pentru fiecare 1000 lei cheltuiți. Consumatorul fiind tentat de această promoție atrăgătoare a procurat un cazan și un filtru de apă în valoare totală de peste 2000 lei, ceea ce conform promoției îi oferea dreptul să beneficieze de cadouri în valoare de 400 lei. Odată ajuns la casă, petiționarul a fost informat că produsele procurate nu fac parte din categoria celor incluse în promoție.
De fapt, această informație nu era inclusă pe panoul publicitar de la intrarea magazinului ci doar pe panoul informațional din incinta sălii de comerț, astfel agentul economic încălcînd grav interesele economice ale consumatorului prin oferirea unei informaţii inexacte despre condițiile promoției, nedeclarînd intenţia comercială adevărată. În aceste condiții, consumatorul a fost determinat să ia o decizie de a procura produse pe care altfel nu ar fi luat-o, dacă nu era motivat de panoul publicitar, fapt ce este interzis prin lista practicilor comerciale înșelătoare din art 13 din Legea Nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor (alin. (9) (12) lit. r)).
Pentru neconformitătea depistată, inspectorii APC au întocmit procese-verbale cu privire la contravenţie, atît pe persoană fizice și persoană juridică. Totodată, agentului economic ia fost eliberată prescripţia de înlăturare a neconformităţilor, fiind informat despre prevederile legale privind interzicerea practicilor comerciale incorecte, cît şi despre aplicarea corectă a cerințelor prevederilor legale privind activitatea de comerț și a bunelor practici în relațiile cu consumatorii.
În acest context, ținem să atenționăm consumatorii că dacă intenționează să procure anumite produse/servicii din cadrul unei promoţii, să solicite de la persoana responsabilă de a i se relata despre toate detaliile și condițiile promoţiei.
„Cine mă poate ajuta dacă cred că am fost înşelat?"
1 pas:
Adresați reclamația Dvs comerciantului care v-a lezat drepturile pentru remediere. Vînzătorul/Prestatorul este obligat prin lege să examineze și să soluționeze reclamația Dvs în termen de 14 zile.
2 pas:
Dacă vînzătorul/prestatorul refuză remedierea sau Dvs nu sunteți de acord cu rezultatele examinării reclamației, adresați-vă Agenției pentru Protecția Consumatorilor, sau, conform procedurii civile, direct în instanța de judecată anexînd copia reclamației și răspunsul primit de la agentul economic.
În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (mun. Chişinău, str. Vasile Alecsandri, et. 1, bir.101, ), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie - 0 22 74-14-64
Mai multe detalii despre practicile comerciale incorecte