Etichetarea nu este altceva decât înscrierea elementelor de identificare pe produs, pe ambalajul de vânzare cu amănuntul, ce însoţesc produsul alimentar pus în vânzare şi se referă la acesta. Scopul etichetării produselor alimentare este de a garanta accesul consumatorilor la informaţii complete cu privire la conţinutul şi compoziţia produselor, pentru a proteja sănătatea şi interesele acestora. Alte informaţii pot oferi detalii despre o caracteristică specifică a produsului, cum ar fi originea sau procedeul de fabricaţie. Unele produse alimentare, cum ar fi organismele modificate genetic, alimentele alergenice, alimentele destinate sugarilor sau chiar diverse băuturi fac, de asemenea, obiectul unor reglementări specifice.
Componenţa produselor alimentare pe care le cumpărăm zi de zi a ajuns să fie adevărate surprize. Dacă unele au indicate pe ambalaj valoarea energetică, nutritivă, dar şi aditivii alimentari (cunoscuţi ca E-uri),altele ne comunică informații tare vagi, sau nu ne oferă nici o informație.
Cele mai „misterioase" produse sunt conservele, sucuri sau lactate, care fie sunt expirate ori nu conţin nicio informaţie despre conţinutul alimentului, fie informaţia menţionată pe ambalaj este incorectă.
Menţiunile făcute pe etichetă trebuie să fie clare, lizibile şi inteligibile, aşezate într-un loc vizibil pentru consumator în condiţiile normale de cumpărare şi utilizare. Menţiunile de pe etichetă nu trebuie să fie acoperite sau separate prin alte indicaţii, inscripţii sau desene.
Mai mult ca atât, informaţiile înscrise pe etichetă, pe de o parte, nu trebuie să inducă în eroare consumatorii în privinţa caracteristicilor alimentului (în special a identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei lui), precum şi a metodelor de fabricaţie sau de producţie, atribuirii de efecte sau proprietăţi alimentelor pe care acestea nu le posedă, sugerării că alimentul are caracteristici speciale atunci când în realitate toate produsele similare au astfel de caracteristici, iar pe altă parte, etichetarea şi metodele prin care aceasta se realizează nu trebuie să atribuie alimentelor proprietăţi de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor sau să facă referiri la astfel de proprietăţi.
Dragi consumatori, în cazul în care v-au fost lezate drepturile, nu ezitaţi să apelaţi la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței care vă poate consilia gratuit telefonic (linia telefonică fierbinte 022 51 51 51 şi 080028028 (apel gratuit din teritoriul republicii))