Se întîmplă uneori să procurăm produse ce după o anumită perioadă de timp încetează să funcționeze sau se dovedeste că descrierea produsului nu corespunde cu produsul cumparăt.
Majoritatea produselor pe care le cumperi sunt garantate prin lege că vor funcționa corespunzător o anumită perioadă de timp.
Producătorul sau vînzătorul sînt obligaţi să stabilească o durată de funcţionare pentru produsele care după expirarea unei anumite perioade de timp, pot prezenta pericol pentru viaţa, sănătatea, securitatea consumatorului sau pot provoca prejudicii bunurilor consumatorului.
Perioada de timp prescrisă sau declarată de producătorul / vînzătorul produsului în care nu se va defecta și își va pastra caracteristicile prescrise se numeste perioadă de garanție.
CARE SUNT DREPTURILE DE CARE BENEFICIAȚI ATUNCI CÎND PRODUSUL PROCURAT RECENT S-A DEFECTAT?
În cazul în care ați depistat deficienţe ale produselor procurate despre care nu ați fost informat şi acestea nu pot fi înlăturate, în cadrul termenului de garanţie, prin depunerea reclamaţiei către vînzător poți pretinde la:
- înlăturarea gratuită a deficienţelor produsului;
- înlocuirea gratuită a produsului necorespunzător cu un produs similar de calitate adecvată;
- înlocuirea cu un produs similar de alt model;
- reducerea corespunzătoare a preţului produsului necorespunzător;
- restituirea contravalorii produsului necorespunzător;
- recuperarea prejudiciului.
Vînzătorul este în drept să refuze satisfacerea pretenţiilor dvs în cazul în care va prezenta dovezi (în baza expertizei), în termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii reclamaţiei, că deficienţele produselor au apărut ca urmare a nerespectării de către dvs a instrucţiunilor de manipulare, instalare, utilizare sau a nerespectării regulilor de transportare şi păstrare prevăzute în documentaţia de însoţire a produselor.
Expertiza produsului reclamat, vînzătorul o va efectua din contul său. Consumatorul este în drept să participe la expertiză personal sau prin reprezentanţii săi.
ATENȚIE:
În cazul în care ați solicitat, în perioada de garanţie, remedierea deficienţelor produsului, acestea urmează a fi remediate de către vînzător sau întreprinderea care efectuează deservirea tehnică a produselor în maximum 14 zile calendaristice din momentul depunerii reclamaţiei.
Înlocuirea produsului de calitate corespunzătoare se efectuează dacă produsul procurat şi-a păstrat aspectul exterior, sigiliile şi etichetele fabricii, precum şi prezentarea bonului de casă sau a unui alt document care confirmă faptul procurării produsului.
Consumatorul are dreptul să ceară înlocuirea produsului de calitate corespunzătoare în decurs de 14 zile calendaristice, exceptînd data procurării.
În cazul în care ați solicitat înlocuirea produsului necorespunzător, vînzătorul este obligat să înlocuiască produsul în termenul maxim 14 zile calendaristice din ziua înaintării reclamaţiei. Acest termen poate fi prelungit numai cu acordul consumatorului şi stipulat în contract.
Reducerea preţului şi suma reducerii la produsele necorespunzătoare se face cu acordul ambelor părţi (vînzător - consumator).
În cazul în care ați solicitat, în perioada de garanţie, restituirea contravalorii produsului necorespunzător, sunteți obligat să restituiți produsul, iar vînzătorul este să-i restituie costul produsului.
În cazul în care produsul necorespunzător va provocat prejudicii, inclusiv morale, aveți dreptul să vă adresați în instanța de judecată în vederea recuperării lui.
Există o listă de produsele incluse cum ar fi confecțiile textile, confecțiile din blană și piele,articole de marochinărie,galanterie,jucării,etc.,- nu sunt stabilite termene de garanție,însă ele pot fi înlocuite doar în cazul:
- Ați constantat deficiențile în termen de 30 zile din momentul procurării
- Detineți dovada procurării acestora, cum ar fi bonul de casă sau oricare alt document ce confirmă procurarea produselui
ATENȚIE !!!
- Atunci cînd cumperiprin poștă,telefon,internet ai aceleași drepturi, ca și atunci cînd cumperi dintr-un magazin obișnuit.
- Atunci cînd cumperi de la o persoană care nu este comerciant ce nu îți oferă bon de casă,sau alt document ce confirmă achiziționarea produsului ,nu poți beneficia de drepturile tale ca consumator.
NU UITAȚI !!!
- Verificați înainte de cumpărarea produsului dorit dacă acesta beneficiază de garanție, care este termenul de garanție și care sunt drepturile dumneavoastră în cadrul acestui termen;
- Întotdeauna solicitați o garanție în scris, nu trebuie să aveți încredere în promisiunile vânzătorului;
- Păstrați bonul de casă /factura/ certificatul de garanție -acestea dovedesc achiziționarea produsului;
- Verificați dacă perioada de garanție a fost prelungită în cazul în care produsul procurat a fost reparat.