DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Comunicate de presă Conferință dedicată Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor 2021
Conferință dedicată Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor 2021
15 March | 2021
Conferință dedicată Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor 2021
eye
2092

Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței marchează în fiecare an, în data de 15 martie, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, pentru a sublinia gradul de conștientizare la nivel mondial a drepturilor și necesităților consumatorilor. Această zi constituie o excelentă ocazie pentru a consolida respectarea și protejarea drepturilor tuturor consumatorilor, dar și de a protesta împotriva abuzurilor de pe piață și a nedreptăților sociale care subminează aceste drepturi. În fiecare an, se lansează o temă de marcare a Zilei Internaționale a Consumatorilor, pentru acest an tema propusă fiind „Combaterea poluării cu plastic”.

Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, autoritate publică centrală responsabilă de implementarea politicii în domeniul protecţiei consumatorilor şi de efectuare a controlului de stat asupra respectării prevederilor legislaţiei în acest domeniu în Republica Moldova a organizat la data de 15 martie curent o conferință cu prilejul zilei mondiale a protecției consumatorilor.

În intervenția sa, directorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, dl Iurie Eremia a ținut să mulțumească tuturor pentru disponibilitate de a participa în cadrul conferinței și de asemenea a declarat că Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor trebuie să fie un imbold la creşterea gradului de conştientizare, la nivel național și mondial, a contribuţiei semnificative pe care o are protecția consumatorilor în dezvoltarea durabilă a unei societăți şi de a încuraja agenții economici să pună accentul pe calitatea produselor și serviciilor, în drumul spre prosperitate şi creştere economică.

În cuvîntul său de deschidere, Lilia Palii, Secretar general, Ministerul Economiei și Infrastructurii şi-a exprimat încrederea că se vor obține rezultate frumoase în domeniul protecției consumatorilor prin prisma colaborării cu toate instituțiile pe domeniul protecției consumatorilor. Fiind un eveniment semnificativ a felicitat toți consumatorii cu prilejul Zilei Mondiale a Consumatorilor, în continuare va facilita colaborarea eficientă în vederea implementării celor mai bune practici pe domeniul protecție consumatorilor.

În discursul său, referitor la competențele și implicarea Agenției Naționale pentru Siguranta Alimentelor în domeniul protecției consumatorilor, dl. Oleg Liscenco, Director general adjunct pe siguranța alimentelor și protecția consumatorului în domeniul alimentar, a reiterat rigurozitatea controalelor de stat efectuate cît și aspectul diminuarea riscurilor pentru viața, sănătatea și securitatea consumatorilor care provin din utilizarea produselor alimentare, inclusiv prin campanii de informare.

 

In discursul sau, dl Marian Pocaznoi, directorul adjunct al ANRCETI a relatat despre activitatile desfasurate de autoritatea pe care o reprezinta, in vederea promovarii intereselor legitime ale consumatorilor serviciilor de comunicatii electronice si postale, in general, dar si cu scoaterea in evidenta a unor indicatori caracteristici anului 2020. Totodata, mentionand ca protectia consumatorilor este una din prioritatile ANRCETI, dl Pocaznoi a venit si cu un sir de recomandari utile pentru persoanele care intentioneaza sa contracteze servicii din domeniile  reglementate de ANRCETI, acentul fiind pus pe relatiile precontractuale, documentare, negociere, consultare ANRCETI, selectare, prin comparatia de oferte, a furnizorilor etc. Recomandarile respective, in viziunea conducatorului ANRCETI, ar contribui la reducerea semnificativa a problemelor cu care se confrunta consumatorii in cadrul relatiilor contractuale.

În discursul său, adresându-se către participanții la eveniment, vicepreședintele CNPF, dl Iurie Filip, a ținut să menționeze că autoritatea de supraveghere acordă o atenție sporită activităților destinate creșterii nivelului de educație și incluziune financiară ca măsură activă de protecție a consumatorilor de servicii și de produse financiare nebancare. Având în vedere specificul pieței financiare nebancare, CNPF pune accent pe conștientizarea drepturilor și obligațiilor pe care le au consumatorii în relațiile cu participanții pieței, sporirea culturii financiare a populației și promovarea încrederii în serviciile, produsele și instrumentele financiare existente pe această piață.

Vicepreședintele CNPF a subliniat că prin prisma protecției drepturilor consumatorilor aferente sectorului de creditare nebancară, autoritatea de supraveghere a stabilit un set de reglementări specifice care au intrat în vigoare treptat pe parcursul anului 2020. Amendamentele urmăresc introducerea unor norme și pârghii de atenuare a riscurilor consemnate pe piață ce țin de costurile supradimensionate și nejustificate ale împrumuturilor, precum și încurajarea creditării responsabile, a conchis dl Filip.

Valentin Guznac, director Institutul de Standardizare din Modlova, a comunicat că în contextul Zilei Mondiale pentru Protecția Dreptului Consumatorului, suntem încântați de invitație și salutăm organizarea evenimentului dat, care promovează importanța consumatorului și valoarea acestuia în ecosistemul economic național. Combaterea poluării cu plastic – tema din acest an a Zilei Mondiale a Consumatorului, este una dintre problemele care ne afectează la nivel mondial. În scopul combaterii poluării cu plastic își depun eforturile instituțiile din toate domeniile, inclusiv din domeniul standardizării. În acest sens, Organizația Internațională de Standardizare (ISO) elaborează și promovează standarde pentru a contribui la combaterea și diminuarea efectelor cauzate de poluare și reacțiile aferente acestui proces. Un șir de standarde, în acest sens, sunt deja elaborate și adoptate la nivel național în calitate de standarde moldovenești de către Institutul de Standardizare din Moldova, fiind la dispoziția părților interesate.

Dl Victor Neaga, Director Adjunct Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova a specificat că pandemia de COVID-19 a afectat sectorul avia cu 70%, fluzul de pasageri fiind cu 940.000 mai mic recepționîndu-se de către autoritate un flux mare de reclamații de la consumatorii care nu au reușit să călătorească și doresc restituirea contravalorii biletelor avia.

Dna Natalia Calenic, Vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a RM, a reiterat importanța asigurării protecţiei consumatorului în spaţiul online, menționînd că pandemia a evidențiat rolul esențial al tehnologiilor digitale și comerțului online, necesitînd revizuirea unor proceduri și reglementări pentru a spori protecția consumatorilor.

Totodată, un alt rol important al CCI în domeniul protecției consumătorilor îl reprezintă expertiza tehnică efectuată de sistemul cameral. Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova este aproape de consumator oferindu-i posibilitatea de a efectua expertiza calității și determinarea stării tehnice a mărfurilor. Acest gen de expertiză se efectuează pentru soluţionarea litigiilor în cazul comercializării unui produs necorespunzător sau cu defect, aflat în termen de garanție.

Astăzi marcăm Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, prilej pentru a accentua gradul de conștientizare la nivel național a drepturilor și necesităților consumatorilor. Este foarte important să menționăm, în acest context, că procesul de cunoaștere trebuie să înceapă deja de la o vârstă fragedă, pentru că orice copil care utilizează un produs sau serviciu poate deja fi numit un consumator. Întrucât consumul se ține mână de mână cu educația financiară, lansăm astăzi acest proiect național cu scopul de a educa o viitoare generație informată și puternică”, a declarat Violina Varta, director adjunct, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supraveghere a Pieței.

Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei este autoritatea administrativă care coordonează la nivel naţional controlul respectării legislaţiei cu privire la protecţia consumatorilor, avînd statut de punct de contact naţional și în calitate de birou unic de legătură în domeniul cooperării privind încălcările transfrontaliere în domeniul protecției consumatorilor asigură participanții la conferință că toate recomandările enunțate vor fi sistematizate în scopul consolidării capacităților instituționale privind asigurarea respectării drepturilor consumatorilor și recuperarea prejudiciilor în sistemul judiciar și extrajudiciar precum și diminuarea riscului de apariție a produselor și serviciilor periculoase pe piață.

01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...