Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului 2021, marcată anual la 15 martie, va avea tematica „Combaterea poluării cu plastic”. Tema este propusă de Consumers International, o comunitate a instituțiilor și asociațiilor din domeniul protecției drepturilor consumatorilor ce numără peste 200 de organizații membre din peste 100 de țări. Campania va sensibiliza și va implica consumatorii la nivel global pentru a adopta și promova practici mai durabile. Bazându-se pe tema „Consumatorul durabil” de anul trecut, campania se va concentra, de asemenea, pe rolul central pe care îl pot juca avocații consumatorilor, guvernele și întreprinderile în abordarea crizei globale a poluării cu plastic.
Plasticul este un material extrem de util în viața noastră de zi cu zi, dar consumul și producția noastră de materiale plastice, în special plastic de unică folosință, au devenit nesustenabile. Acest lucru are impact asupra ecosistemelor noastre, provocând consecințe negative asupra mediului, inclusiv poluarea mediului local și internațional și amenințând sănătatea umană.
Abordarea poluării cu plastic este o provocare globală care necesită soluții coordonate, internaționale. Ca mișcare globală a consumatorilor, putem juca un rol critic în abordarea acestei probleme și promovarea consumului și producției durabile de materiale plastice.
Consumatorii sunt din ce în ce mai preocupați de poluarea cu plastic și iau deja măsuri. Un studiu global din 2019 a constatat că există un răspuns puternic al consumatorilor la deșeurile de plastic (82% dintre respondenți folosind ustensile de curățare reutilizabile în loc de alternative de plastic de unică folosință, 72% aducând pungi reutilizabile la cumpărături și 62% folosind sticle de băut reumplute) și în ciuda utilizării sporite a plasticului de unică folosință în timpul pandemiei, 55% dintre consumatorii din întreaga lume au devenit acum mai preocupați de mediu ca urmare a COVID-19 și aproape 74% din consumatori (în Europa, SUA și America de Sud) sunt dispuși să cheltuiască mai mult pe ambalaje durabile.
Schimbarea sistemică a pieței este necesară la toate nivelurile de la guverne, companii și stabilitori de standarde pentru a face din combaterea poluării cu plastic și a consumului durabil alegerea ușoară pentru consumatori.