DEPUNE O PETIȚIE
?
Program de lucru
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Linia Verde
Doar rețeaua fixă
TELEFONUL CONSUMATORULUI
SEMNALEAZĂ ACTE DE CORUPȚIE
menu
Prima Noutăți Cazuri de succes Commissions and penalties for granting a consumer loan credit declared abusive and null by the Su...
Commissions and penalties for granting a consumer loan credit declared abusive and null by the Supreme Court of Justice of the Republic of Moldova.
Istorii de succes
Commissions and penalties for granting a consumer loan credit declared abusive and null by the Supreme Court of Justice of the Republic of Moldova.
eye
2499

 

În adresat Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, s-a adresat consumatoarea solicitând constatarea clauzelor abuzive în contactul de împrumut încheiat cu Organizația de Creditare Nebancară.

 Inspectorii din cadrul Direcției Asigurarea Intereselor au elaborat Actul de Constatare a Clauzelor Abuzive, cu care consumatoarea s-a adresat în instanța de judecată.

Aici, este necesar de remarcat că, în cadrul elaborării actului de control inspectorii au constatat mai multe clauze abuzive în contractul încheiat Organizația de Creditare Nebancară.

Astfel, în urma constatării clauzelor abuzive în contractul încheiat între profesionist și consumator,ultima a înaintat acțiune în instanța de judecată,atrăgând în calitate de intervenienți accesoriu și Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Prin hotărârea instanței de fond cât și prin Decizia Curții de Apel,au fost constatate clauze abuzive introduse de profesioniști (OCN)în contractul de împrumut încheiat cu consumatorul.

Totodată, magistrații Judecătorii Curții Supremă de Justiție au pronunțat o decizie irevocabilă privind constatarea următoarelor clauzelor abuzive:

       penalitatea contractuală în mărime de 0,5% pentru fiecare zi de întârziere;

 penalitatea contractuală în valoare de 200 de lei pentru expedierea primei notificări;

penalitatea contractuală în valoare de 200 de lei pentru expedierea celei de a două notificări; penalitatea contractuală în valoare de 200 de lei pentru expedierea celei de a treia notificări; penalitatea contractuală în mărime de 30% din valoarea împrumutului acordat pentru rezilierea anticipată a contractului, adică, în total cinci modalități de penalizare, regăsite în majoritatea contractelor de împrumut creditare oferite de Organizațiile de Creditare Nebancare.

 De rând cu aceasta, instanța de judecată a considerat că acest comisioane și penalități de acordare a creditului de împrumut au un caracter abuziv și a dispus: constatarea caracterului abuziv și nulitatea absolută a mai multor clauze cu repunerea părților în poziția inițială.  

În același timp, magistrații au dispus și încasarea din contul Organizațiile de Creditare Nebancare în beneficiul reclamantei a sumei de 2.000 de lei cu titlu de prejudiciu moral și 5.000 de lei cheltuieli de asistență juridică.

      Prin urmare, potrivit Curții Supreme de Justiție, în situația în care clauzele contractuale privind încasarea comisioanelor nu au fost negociate de către consumator se constată inexistența dreptului Organizațiilor de Creditare Nebancare de a cere și obliga Consumatorul la plata acestora, asemenea pretenții urmând a fi respinse, dat fiind clauze standard, or stabilirea comisioanelor contravine principiilor bunei-credințe, ceea ce indică la prezența clauzelor abuzive care duc la îmbogățirea nejustificată a Organizațiilor de Creditare Nebancare, toate cheltuielile aferente urmând a fi argumentate de către aceștia.

        În așa mod, constatăm că, Organizațiile de Creditare Nebancare au inițiat moda impunerii consumatorilor a unor contracte pline de clauze abuzive, care-i obligă pe aceștia din urmă la plata unor sume mai mari pentru acordarea împrumutului.

       Raportând la circumstanțele de fapt constatate, Stimați Consumatori fiți Atenți la capcanele Organizațiilor de Creditare Nebancare atunci când intenționați să beneficiați de un credit de împrumut.

       Aici, este necesar de remarcat că pentru suport apelați la Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței și apela Telefonul Consumatorului 022- 51- 51-51 pentru a fi consiliați.

 

01 November | 2024
Retrospectiva pentru 9 luni ale anului 2024 
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) prezintă rezultatele înregistrate în cadrul activităților de supraveghere a  pieței și  protecției consumatorilor. Datele statistice 9 luni ale anului 2024 reflectă intensitatea acțiunilor de supraveghere a ...
31 October | 2024
Black Friday : Cum să vă bucurați de reduceri reale, fără capcane
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor oferă câteva recomandări consumatorilor pentru perioada Black Friday sau Săptămâna neagră, care are loc, de obicei, în luna noiembrie. Deși Black Friday aduce reduceri substanțiale la o gamă variată de produse, este esențial ca fie...
28 October | 2024
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecț...
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) anunță, în colaborare cu Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), lansarea oficială și implementarea proiectului „Crearea și organizarea Centrului Unic de Apel pentru Consumatori (Acțiunea SCCC)”. Această ini...